جلوگیری مأموران امنیتی از برگزاری سالگرد درگذشت احمد شاملو!
جلوگیری مأموران امنیتی از برگزاری سالگرد درگذشت احمد شاملو!

کانون نویسندگان ایران در گزارشی خبر داد که روز ۲ مرداد هم‌زمان با بیست و سومین سالگرد درگذشت شاعر برجسته ایران، احمد شاملو ماموران امنیتی، گورستان امامزاده طاهر کرج را قرق کرده و مانع از برگزاری مراسم یادبود او شدند.

همیشه برگزاری مراسم یادبود احمد شاملو را قرق می‌کنند؟

بر اساس این گزارش، در آن روز مثل سال‌های قبل، بعضی از اعضای کانون نویسندگان ایران و طرفداران احمد شاملو برای بزرگداشت میراث آزادی‌خواهی این شاعر بزرگ به امامزاده طاهر کرج رفتند، اما دیدند که ورود زنان بدون حجاب نشد، پس از آن، صف نیروهای امنیتی ظاهر شده، جلوی جمعیت را گرفتند و همه را به بیرون گورستان راندند.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که نیروهای امنیتی، امسال بر خلاف سال‌های قبل، از صف‌آرایی در خیابان و نمایش قدرت سرکوب پرهیز کرده و انبوه نیروهایشان را در داخل گورستان مستقر کرده بودند.

در طول سال‌های گذشته نیروهای امنیتی برای برگزاری مراسم گرامیداشت احمد شاملو، همواره ایجاد مزاحمت کرده و مانع مراسم یاد او بر سر آرامگاه خود توسط دوستداران شده‌اند.

آرامگاه شاملو چندین بار هم از سوی افراد ناشناس آسیب‌دیده و سنگ مزارش را مخدوش کرده بودند.

احمد شاملو از دبیران کانون نویسندگان ایران و یکی از شاعران معاصر ایران است که دوم مرداد سال ۱۳۷۹ دنیا فانی را وداع گفت. از او در مجموع ۱۸ دفتر شعر منتشر شده است. شاملو همچنین چندین داستان و مجموعه اشعار شاعران غیر ایرانی را ترجمه کرده است.

مشهورترین اثار شاملو

از زخم قلب
آیدا: درخت و خنجر و خاطره
مثل خون در رگهای من
دشنه در دیس
باغ آینه