واردات واکسن کرونا

ظهر امروز، پنجشنبه ۴ آذر، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که پس از تولید ۱۰۳ میلیون دوز واکسن، تلاش می‌کند واردات واکسن کرونا و تکیه بر توان داخلی را متوقف کند.

اظهارات وزیر بهداشت در مراسم تحویل ۵ میلیون دُز واکسن رازی بیان شد که بدون جزئیات گفت که تاکنون ۱۰۳ میلیون دز واکسن در کشور تولید شده است.

عین‌اللهی اظهار داشت: «علاقه‌مند بودیم که کل کشور با واکسن‌های ایرانی علیه بیماری کرونا واکسینه شوند‌، اما زمان این اجازه را به ما نمی‌داد و نمی‌توانستیم مدت زیادی را تعلل کنیم تا در تولید داخلی واکسن کرونا به ۱۵۰ میلیون دُز برسیم».

در اوایل مهر امسال، عباس اشتری، سرپرست تولید فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی از واردات واکسن و بی توجهی به واکسن های داخلی انتقاد کرده و خواستار حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی واکسن شده است.

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو نیز از اختصاص ۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی به تولیدکنندگان داخلی واکسن کووید۱۹ خبر داد.

شایان ذکر است، روزنامه «شرق» گزارش داده است که موسسه برکت یک میلیارد دلار کمک مالی دولتی برای فروش ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برکت دریافت کرده است. اگرچه تاکنون هیچ یک از واکسن های ایرانی مورد تایید سازمان ها و نهادهای بین المللی قرار نگرفته است.