اینترنت
تصویب طرح محدودسازی اینترنت علیرغم مخالفت شهروندان

در حالی که شهروندان بارها وبا روش‌های گوناگون، مخالفت خود را با طرح مجلس دولت برای محدودسازی اینترنت اعلام کردند، نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی در عرض چند دقیقه کلیات این طرح را تصویب کردند.

تصویب طرح محدودسازی اینترنت علیرغم مخالفت شهروندان

کمیسیون مشترک مجلس که تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فعالیت می‌کند، با ۱۸ رأی مثبت و یک رای منفی کلیات طرحی را که در راستای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر اینترنت تهیه شده است، تصویب کرد.

جلسه بررسی این طرح با عنوان «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» که به «طرح صیانت» نیز معروف است، روز سه‌شنبه سوم اسفندماه در حالی برگزار شد که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بودجه سال آینده است و برخی از نمایندگان اصرار داشتند که جلسه کمیسیون پس از پایان رسیدگی به بودجه تشکیل شود. ولی این درخواست مورد قبول نمایندگان حامی محدودیت اینترنت قرار نگرفت.

«طرح صیانت» پس از آن در دستور کار مجلس قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در چندین سخنرانی، فضای اینترنت ایران را «ول و رها» توصیف كرد و از عدم محدودیت توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

طرح صیانت چيست؟

طرح صیانت گامی بزرگ در جهت محدود‌سازی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و تبادل آزاد اطلاعات است. همچنین امکان نظارت و تعرض به حریم خصوصی شهروندان را بیش از پیش در اختیار حکومت می‌گذارد.

در طرح صیانت از دروازه‌های اینترنت ایران که متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات بود، در اختیار «کارگروه مدیریت گذرگاه‌های ایمن مرزی» قرار می‌گیرد که اعضای آن نیروهای نظامی و سپاه هستند.

بر اساس این طرح، «ذخیره و پردازش اطلاعات کاربران ایرانی بر اساس مصوبات شورا و ضوابط و مقررات مربوط» به ابزاری مؤثر برای کنترل، شنود و سرکوب شهروندان تبدیل خواهد شد.

 توییت کنایه‌آمیز معاون سابق وزیر به تصویب طرح محدود‌سازی اینترنت

معاون سابق وزیر ارتباطات دولت روحانی، در واکنش به تصویب کلیات طرح محدود‌سازی اینترنت در مجلس با انتشار یک توییت نوشت: انالله و انا الیه راجعون