تصاعد تنش‌ها: درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان و خسارات انسانی
تصاعد تنش‌ها: درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان و خسارات انسانی

تصاعد تنش‌ها: درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان و خسارات انسانی؛ در جمعه، دهم شهریور، در یک تصادف نظامی بین ارتش‌های ارمنستان و آذربایجان، دو سرباز ارمنی جان خود را از دست دادند و یک نظامی دیگر از این کشور زخمی شد. همچنین، دو نظامی آذربایجانی نیز در این حادثه آسیب دیدند.

تصاعد تنش‌ها: درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان و خسارات انسانی

از یک سو، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی در شرق این کشور، نزدیک شهر سوتک، هدف حملات هوایی آذربایجان قرار گرفته و مورد بمباران قرار گرفته‌اند. همچنین، همزمان آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان نیروهای آذربایجانی را در منطقه کلبچر با خمپاره هدف قرار داده بوده است.

تفلیس (پایتخت گرجستان) و باکو (پایتخت آذربایجان) از زمان استقلال از شوروی در دهه‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، اختلافات عمیقی در مورد قره‌باغ علیا داشته‌اند. این اختلافات به خصوص در مورد تصرف قره‌باغ علیا که یک منطقه خودمختار در آذربایجان بود ولی اکثریت سکنه اش ارمنی بودند، منجر به جنگ‌های متعددی شده است.

ارمنستان و آذربایجان

در دو سال پیش توافق آتش‌بسی به میانگری روسیه در مناطق مرزی بین ارمنستان و آذربایجان به امضاء رهبران دو کشور رسید. این توافق مهم بود و هدفش کاهش تنش‌ها و جلوگیری از ادامه درگیری‌های نظامی بود.

در تاریخ ۹ شهریور، شبکه بی‌بی‌سی جهانی گزارش داد که به دلیل انسداد مرزی در منطقه لاچین که در طول ۹ ماه گذشته اتفاق افتاده است، شهر قره‌باغ با کمبود شدید مواد غذایی، دارو، سوخت و سایر کالاهای اساسی مواجه شده است.