زنان ایرانی
عکس پایگانی

در پی تشدید بحران اقتصادی و گسترش فقر در سراسر کشور، رسانه های ایرانی از گسترش پدیده خرید و فروش موی دختران و زنان ایرانی در کشور به دلیل فقر و نیاز مالی خبر دادند.

چندین روزنامه در ایران گزارش هایی منتشر کرده اند که بسیاری از زنان و دختران به دلیل فقر و گرانی برای گذراندن زندگی روزمره موهای خود را می فروشند.

این گزارش ها شامل گفتگو با آرایشگران ایرانی بود که به افزایش بی سابقه ای پدیده فروش مو در چهار ماه گذشته اشاره کردند.

این گزارش اظهار داشت که کسانی که موهای خود را می فروشند، دختران ده ساله و زنان مسن هستند که همگی برای صرفه جویی در هزینه های خرید لوازم زندگی، دارو یا درمان، می خواهند موهای خود را بفروشند.

♦   پدیده‌ای میلیونی زنان ایرانی به نام گیس‌فروشی

یک آرایشگر ایرانی از افشای نام او خودداری کرد، فاش کرد: «۹۰ درصد مشتری هایم برای نیاز مالی موهایشان را می فروشند و می گویند هرچقدر دلت می خواهد کوتاه کن، فقط پول بیشتری بده».

یک خانم آرایشگری دیگری می گوید:« بیش از ۸۰ درصد مشتری هایم از حاشیه شهر یا نقاط محروم مشهد می آیند و آن قدر فقیر هستند که گاه چون نتوانسته اند برای رسیدگی به موهایشان هزینه کنند، موهای آسیب دیده و کم پشتی دارند که قابل استفاده نیست».

شایان ذکر است این اولین بار نیست که روزنامه ها و رسانه های ایران به دلیل نیاز مالی به پدیده شعرفروشی توسط زنان ایرانی می پردازند.

خبرگزاری دانشجویان جمهوری اسلامی “ایسنا” شهریورماه گذشته با انتشار گزارشی با عنوان “پدیده‌ای میلیونی به نام گیس‌فروشی” نوشت: «مخاطب این آگهی‌ها بیشتر دختران جوان و از نظر اقتصادی ضعیفی هستند که برای مشکلات مالی حاضرند زیبایی خود را که مایه دلگرمی هر دختری است، به فروش بگذارند».