به جرم یک سخنرانی آنلاین: عبدالله مومنی به یک سال زندان محکوم شد
به جرم یک سخنرانی آنلاین: عبدالله مومنی به یک سال زندان محکوم شد

عبدالله مومنی، فعال سیاسی، به دلیل سخنرانی در همایش مجازی با عنوان “گفتگو برای نجات ایران”، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تحت ریاست قاضی مظلوم به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم به یک سال حبس تعزیری شد.

به جرم یک سخنرانی آنلاین: عبدالله مومنی به یک سال زندان محکوم شد

عبدالله مومنی، فعال سیاسی، به دلیل سخنرانی در همایش مجازی با عنوان “گفتگو برای نجات ایران”، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تحت ریاست قاضی مظلوم به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم به یک سال حبس تعزیری شد. این دادگاه همچنین حکم به ضبط و مصادره تلفن همراه و وسایل الکترونیکی مومنی را به نفع دولت صادر کرد.

گفت‌وگو برای نجات ایران یک کنفرانس مجازی دوجلسه‌ای بود که در روزهای دوم و سوم اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور ۴۲ چهره شاخص سیاسی و حقوق بشری در کلاب هاوس برگزار شد. در این همایش، چهره‌های برجسته از جامعه مدنی، فعالان سیاسی و اجتماعی از داخل و خارج ایران در شش پنل مختلف سخنرانی کردند.

علت بازداشت آقای عبدالله مومنی

به علت محتوای مناقشه‌آمیز و تندخویی که در گفتارها و موضوعات مطرح شده بود، برگزاری این همایش با واکنش تند حکومت و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران همراه شد. برخی از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس مانند کیوان صمیمی، علیرضا بهشتی شیرازی، عبدالله مومنی، قربان بهزادیان‌نژاد، نرگس محمدی، علیرضا حسینی بهشتی، هاشم آقاجری و عبدالله ناصری احضار یا بازداشت شدند و یا مورد بازپرسی قرار گرفتند.

دادگاه انقلاب تهران بخشی از سخنرانی عبدالله مومنی در همایش گفتگو برای نجات ایران را مورد انتقاد قرار داده و این بخش را که او گفته بود: “اگر سرنشینان یک کشتی که سکاندار آن، سرمست و سر به هوا؛ به سوی صخره می‌راند، او را کنار بزنند و سکان را بچرخانند حرکتی دور از انتظار کرده‌اند؟” را به عنوان مصداق تبلیغ علیه نظام در نظر گرفته است.