بمب‌گذاری در کرمان: واکنش‌های بین‌المللی به حادثه بمب‌گذاری در شهر کرمان
بمب‌گذاری در کرمان: واکنش‌های بین‌المللی به حادثه بمب‌گذاری در شهر کرمان

بمب‌گذاری در کرمان: واکنش‌های بین‌المللی به حادثه بمب‌گذاری در شهر کرمان؛ انفجار دو بمب در شهر کرمان، که منجر به کشته شدن حداقل ۹۵ شهروند ایرانی شد، باعث انتشار محکومیت‌های جهانی شد. کشورهایی همچون اتحادیه اروپا، روسیه، عربستان سعودی و فرانسه، همراه با خانواده‌های قربانیان و مردم ایران، همدردی خود را با این تراژدی اعلام کرده‌اند.

بمب‌گذاری در کرمان: واکنش‌های بین‌المللی به حادثه بمب‌گذاری در شهر کرمان

همچنین، انتشار اخبار مربوط به این حادثه که توسط ایران و بسیاری از کشورها و مقامات جهانی به عنوان “تروریستی” محکوم شده.

رسانه‌های ایران و شاهدان عینی در روز چهارشنبه از وقوع دو انفجار بزرگ در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر مرکزی کرمان خبر دادند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که این انفجارها منجر به کشته شدن ۱۰۳ نفر و زخمی شدن ۲۱۱ نفر شده است. با این حال، وزیر بهداشت ایران این آمار را نادرست اعلام کرده و اعلام کرد که “تعداد دقیق شهدای حادثه امروز ۹۵ نفر است”. همچنین، با توجه به گزارش‌هایی درباره وخامت حال برخی از مجروحان، نگرانی وجود دارد که تعداد کشته‌ها افزایش یابد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اگرچه برخی از مقامات ایران و چهره‌های برجسته جریان اصول‌گرا، از جمله محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل اشاره کرده‌اند.

در این حال، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس، از گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، درباره این حادثه خبر داد.

من این حمله تروریستی را با شدیدترین الفاظ محکوم کردم

آقای بورل در ادامه اظهار کرد: «من این حمله تروریستی را با شدیدترین الفاظ محکوم کردم و با مردم ایران اعلام همبستگی کردم.» همچنین، وزارت خارجه فرانسه نیز در اطلاعیه‌ای کوتاه، این حادثه را «حمله‌ای تروریستی» نامیده و آن را به شدت محکوم کرده است.