ایران و پاکستان: توافق همکاری‌های نظامی و امنیتی میان دو کشور
ایران و پاکستان: توافق همکاری‌های نظامی و امنیتی میان دو کشور

ایران و پاکستان: توافق همکاری‌های نظامی و امنیتی میان دو کشور؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در سفری به پاکستان و در دیدار با ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، در شامگاه دوشنبه نهم بهمن ماه، بر اراده دو کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

ایران و پاکستان: توافق همکاری‌های نظامی و امنیتی میان دو کشور

در این دیدار، طرفین با مرور روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی و امنیتی، به لزوم اجرای توافقات موجود بین ایران و پاکستان تأکید نمودند.

در ختام این دیدار که نمایندگان دستگاه‌های نظامی و امنیتی هر دو طرف نیز در آن شرکت داشتند، تصمیم گرفته شد “افزایش همکاری‌های مقامات نظامی و امنیتی ایران و پاکستان در مبارزه با تروریسم” را تدابیری عملی و موثر کند.

در این دیدار، تهران و اسلام آباد بر لزوم اجرای توافقات امنیتی میان دو کشور تأکید کردند و از اهمیت به اجرای توافقات مرزی، اقتصادی و تجاری، به ویژه در زمینه خط لوله گاز بین دو کشور خبر دادند.

همچنین، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای پاکستانی خود، جلیل عباس جیلانی، اظهار کرد: “ایران و پاکستان اجازه نخواهند داد که تروریست‌ها فرصت و مجال پیدا کنند تا امنیت دو کشور را به هدف قرار دهند.”

تنش‌ها بین ایران و پاکستان

تنش‌ها بین ایران و پاکستان پس از حمله موشکی و پهپادی توسط سپاه پاسداران در شب ۲۶ دی، که به عنوان حمله به محل استقرار گروه “جیش‌العدل” در بلوچستان پاکستان اعلام شد، رسماً آغاز شد.

پاکستان نیز به عنوان واکنش به این حمله، چند روز بعد یک روستای مرزی ایران را در نزدیکی شهر سراوان هدف قرار داد و در نتیجه این حملات، ۱۱ نفر از جمله شش کودک جان خود را از دست دادند.