انیمیشن کوتاه ایرانی نامزد دریافت جایزه اسکار شد
انیمیشن کوتاه ایرانی نامزد دریافت جایزه اسکار شد

انیمیشن کوتاه “یونیفورم ما” ساخته یگانه مقدم، نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم پویانمایی کوتاه شد.

انیمیشن کوتاه ایرانی نامزد دریافت جایزه اسکار شد

داستان این انیمیشن هفت‌دقیقه‌ای درباره زنی جوان ایرانی است که دوران تحصیل و الزام رعایت حجاب اجباری را در قالب روپوش دخترانه مدارس ایران از میان چروک‌ها و درزهای لباس قدیمی خود به یاد می‌آورد.

رقبای ‏”یونیفورم ما” در بخش پویانمایی کوتاه اسکار امسال عبارتند از “نامه‌ای به یک خوک”، “نود و پنج حس”، پاشیدرم (پوست کلفت)، و “جنگ تمام شد! با الهام از موسیقی جان و یوکو”.

بعد از سالی پرتلاطم در صنعت سینما، آکادمی اسکار امروز سه‌شنبه سوم بهمن فهرست نامزدهای دريافت این جوایز در سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد و فیلم “اوپنهایمر” به کارگردانی کریستوفر نولان با نامزدی در ۱۳ رشته در صدر قرار گرفت.

اما” باربی” که با حدود ۱.۴ میلیارد دلار، از پرفروش‌ترین‌های سال گذشته بوده و برخی از منتقدان آن را “کمدی فمینیستی” توصیف کرده‌اند، فقط در هشت رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (رایان گازلینگ) و دو ترانه اوریجینال نامزد شد. با این حال “گرتا گِرویگ”، کارگردان “باربی” در بخش بهترین کارگردانی نامزد نشد. او در سال ۲۰۱۸ برای اولین فیلم بلند خود به نام “لیدی‌بِرد” نامزد شده بود.

قابل ذکر است که هنرمندان ایرانی همیشه سعی می‌کنند از هنر استفاده کنند تا ظلم و ستم به جهان نشان بدهند، زنان ایران همیشه مظلوم هستند، همیشه رنج دارند، همیشه سعی می‌کنند زندگی معمولی داشته باشند.