از تنها اعجوبه‌ای از عجایب هفتگانه جهان که تاکنون باقی مانده آشنا شوید!
از تنها اعجوبه‌ای از عجایب هفتگانه جهان که تاکنون باقی مانده آشنا شوید!

هرم بزرگ جیزه (Giza) بزرگ‌ترین هرم از اهرام ثلاثه‌ و مقصد مستقیم هر گردشگری در سفر به مصر است، تنها اعجوبه‌ای از عجایب هفتگانه جهان که تا به‌ امروز پابرجا مانده است.

از تنها اعجوبه‌ای از عجایب هفتگانه جهان که تاکنون باقی مانده آشنا شوید!

اهرام ثلاثه مقبره‌های سلطنتی هستند که ۲۷۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش‌ از میلاد مسیح ساخته‌ شده‌اند. خئوپس (خوفو یا هرم بزرگ جیزه) بزرگ‌ترین هرم است و خَفرع (خِفرِن) و مَنقُرع (میسرینوس) دو هرم کوچک‌تر هستند.

زیربنای هرم خئوپس ۱۳ جریب (حدود ۵ هکتار) است و در آن بیش‌ از ۲ میلیون بلوک سنگی به‌ کار رفته که وزن هر کدام ۲ تا ۳۰ تن است. خئوپس به‌ مدت ۴۰۰۰ سال بلندترین سازه‌ جهان بود و انسان تا قرن نوزدهم نتوانسته بود بنایی بلندتر از خئوپس بسازد.

شگفت‌انگیز است که برای ساخت اهرامی چنین متقارن و شکیل، از هیچ ابزار نوین یا تجهیزات نقشه‌ برداری و اندازه‌گیری استفاده نشده است. دانشمندان اعتقاد دارند که مصری‌ها از کُنده‌های درخت به‌ جای غلتک استفاده می‌کرده‌اند تا سنگ‌ها را به‌ محل ساخت هرم منتقل کنند.

دیوارهای شیب‌دار هرم یادآور پرتوهای رع (خدای خورشید) هستند که ابتدا از آنها به‌ عنوان پله استفاده می‌کردند و سپس آنها را با سنگ‌ آهک پر کردند. درون هرم‌ها، راهروهای باریک و اتاقک‌های مخفی وجود دارد که برای جلوگیری از سرقت اشیای مقبره ساخته شده‌اند.

با اینکه باستان‌ شناسان گنجینه‌های زیادی را در هرم‌ها پیدا کرده‌اند، حدس می‌زنند بسیاری از اشیای قیمتی موجود در هرم‌ها در عرض ۲۵۰ سال تکمیل آنها غارت شده‌اند.