ادوارد اسنودن، پس از ده سال، از خیانت به کشور خود پشیمان نیست
ادوارد اسنودن، پس از ده سال، از خیانت به کشور خود پشیمان نیست

ادوارد اسنودن، بیان کرد که از تصمیم خود پشیمانی نيست.

ادوارد اسنودن، پس از ده سال، از خیانت به کشور خود پشیمان نیست

ادوارد اسنودن، یک شهروند آمریکایی است که از کشور خود فرار کرد. او ده سال پس از افشای ابعاد گسترده‌ی فعالیت‌های جاسوسی نهادهای اطلاعاتی غربی علیه شهروندان، بیان کرد که از تصمیم خود پشیمانی نيست.

در یک گفت‌وگو که روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد از سوی روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر شد و ادوارد اسنودن، که در یک دهه اخیر در روسیه زندگی کرده، به آن پاسخ داد، وی هشدار داد درباره گسترش “تجسس از مردم” و ابرقدرت فناوری‌های پیشرفته و مداخله‌گرایانه که توسط سازمان‌های اطلاعاتی استفاده می‌شوند.

فعالیت‌هایی که در سال ۲۰۱۳ انجام می‌دادند، در مقایسه با قابلیت‌های تجسس امروزه “مانند بازی کودکان” 

براساس تأکیدات آقای اسنودن، او بیان کرده است که به دلیل تأثیرات قوی فناوری، فعالیت‌هایی که نهادهای اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی در سال ۲۰۱۳ انجام می‌دادند، در مقایسه با قابلیت‌های تجسس و نظارتی که امروزه در دسترس است، “مانند بازی کودکان” به نظر می‌رسند.

وی همچنین افزوده است که وجود دوربین‌های تجاری نظارتی، فناوری تشخیص چهره، هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای جاسوسی مانند پگاسوس (که توسط شرکت اسرائیلی NSO تولید شده است) با استفاده در برابر مخالفان حکومت‌ها و روزنامه‌نگاران، به طور جدی نگران‌کننده است.

در سال ۲۰۱۳، ادوارد اسنودن با اشاره به آن زمان، بیان کرد: “ما به امید دولت بودیم که ما را نابود نکند، اما متأسفانه تمام شد. ما به شرکت‌های فناوری اعتماد داشتیم که از ما سوء استفاده نکنند، اما این امید بیهوده بود. این وضعیت تداوم دارد چرا که ذات قدرت همینطور است.”