آیا مرکز مستشاری ایران در سوریه هدف قرار گرفت؟
آیا مرکز مستشاری ایران در سوریه هدف قرار گرفت؟

رسانه‌های داخلی ایران و سوریه از حمله هوایی به مرکز مستشاری ایران در دمشق خبر دادند و از سوی دیگر، درباره ماهیت محل و کشته‌شدگان این حمله اظهارنظرهای ضد و نقیضی از سوی مقام‌های دو کشور منتشر شده است.

آیا مرکز مستشاری ایران در سوریه هدف قرار گرفت؟

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، امروز دوشنبه ۹ بهمن حمله به این مرکز در پایتخت سوریه را به اسرائیل نسبت داد و نوشت که دو غیر نظامی کشته شده‌اند.

همین خبرگزاری پست سفیر ایران در سوریه در شبکه ایکس را پوشش داد که در آن حمله به مرکز مستشاری ایران تکذیب شده است.

حسین اکبری درباره این حمله نوشت: در حمله امروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری ج.ا.ا هدف قرار نگرفته است، همچنین از میان شهروندان یا مستشاران ایرانی کسی به شهادت نرسیده است.

این در حالی است که تلویزیون دولتی سوریه ساعتی بعد اعلام کرد در پی این حمله اسرائیل، شماری از مستشاران ایرانی از پا درآمدند.

این رسانه همچنین از جان باختن غیر نظامیان بر اثر این حمله خبر داد اما آمار دقیق تلفات را اعلام نکرد.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای زمان این حمله را حدود ساعت ۱ بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد و گفت اسرائیل نقاطی در جنوب دمشق را هدف قرار داد.

این بیانیه به نقل از یک مقام دفاعی سوریه، کشته شدن تعدادی از مستشاران ایرانی در این حمله را تایید کرد و افزود چند غیر نظامی نیز جان باختند و خسارت‌هایی به بار آمد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت اسرائیل یک پایگاه متعلق به گروه حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران را هدف قرار داد که باعث کشته شدن هفت نفر شد.

رامی عبدالرحمن، مدیر این سازمان غیر دولتی مستقر در بریتانیا که به شبکه‌ای از منابع در سوریه دسترسی دارد، افزود که مشخص نیست غیر نظامیان نیز درمیان قربانیان این حمله به نزدیکی آرامگاه دختر امام اول شیعیان معروف به حرم سیده زینب هستند یا نه.

خبرگزاری تسنیم قبلا اعلام کرده بود که ساختمانی در “عقربا” در حومه زینبیه هدف حمله قرار گرفته و پدافند هوایی سوریه نیز علیه این حمله فعال شده بود.

یک منبع نزدیک به متحدان ایران در خاورمیانه نیز به خبرگزاری رویترز گفت در این حمله محل مورد استفاده نیروهای سپاه پاسداران هدف قرار گرفته است.