آیا سونامی در ژاپن رخ خواهد داد؟
آیا سونامی در ژاپن رخ خواهد داد؟

آیا سونامی در ژاپن رخ خواهد داد؟؛ در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای با شدت ۷.۶ درجه در ساعت ۴:۱۰ بامداد روز دوشنبه ۱۱ دی در منطقه نوتو استان ایشیکاوا ژاپن، مردم برخی نواحی به دلیل احتمال وقوع سونامی، خواستار انتقال به نقاط مرتفع‌تر شده‌اند.

آیا سونامی در ژاپن رخ خواهد داد؟

این حادثه همزمان با نخستین روز از سال نوی میلادی رخ داده و مردم درخواست دارند که به مناطق امن‌تر پناه ببرند، همچنین از وقوع خسارات جدی گزارش داده شده است.

بعد از وقوع زلزله با شدت ۷.۶ درجه در ژاپن روز دوشنبه، رسانه‌های ژاپنی تصمیم به تعلیق پخش برنامه‌های خود گرفتند و به‌ویژه از مردم در مناطق زلزله‌زده خواستند تا فورا خانه‌های خود را تخلیه کرده و به مناطق مرتفع‌تر پناه ببرند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از وقوع زلزله، چندین بزرگراه اصلی در اطراف مرکز وقوع آن بسته شدند و حرکت قطارها بین توکیو و منطقه زلزله‌زده نوتو به حالت تعلیق درآمد. در ضمن، دربارهٔ تأثیرات این زلزله بر نیروگاه‌های هسته‌ای کشور هنوز گزارشی منتشر نشده است، به‌طوری‌که یکی از مقامات هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است که تاکنون اطلاعاتی در این زمینه در دسترس نیسته است.

مرکز هشدار سونامی اقیانوس

در حال حاضر، مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام واقع در هاوایی در غرب آمریکا اعلام کرده که امواج خطرناک سونامی ممکن است در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از مرکز زلزله در امتداد سواحل ژاپن شکل‌گیری کنند. این هشدار به مردم در نواحی ساحلی نزدیک به مرکز زلزله صادر شده و افراد در این مناطق توصیه شده است تا به سرعت به نقاط مرتفع‌تر و امن‌تر پناه ببرند.