آیا ابراهیم رئیسی جانشین علی خامنه‌ای می شود؟
آیا ابراهیم رئیسی جانشین علی خامنه‌ای می شود؟

سه تحلیلگر به رویترز گفتند که با تشدید محدودیت ها بر حقوق زنان، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، اعتبار تندرو خود را تقویت می کند، شاید این احتمال وجود داشته باشد که او رهبر بعدی ایران و جانشین علی خامنه‌ای شود.

آیا ابراهیم رئیسی جانشین علی خامنه‌ای می شود؟

سه تحلیلگر به رویترز گفتند که با تشدید محدودیت ها بر حقوق زنان، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، اعتبار تندرو خود را تقویت می کند، شاید این احتمال وجود داشته باشد که او رهبر بعدی ایران و جانشین علی خامنه ای شود، حتی اگر به قیمت تحریک اعتراضات توده ای و ایجاد تفرقه در بسیاری از ایرانیان و نخبگان حاکم باشد.

و اکنون، در حالی که ده ها هزار معترض در پاسخ به مرگ مهسا امینی خواهان سقوط جمهوری اسلامی هستند، تندروها در حال تحکیم قدرت خود هستند و استفاده گسترده از زور علیه اعتراضات را تایید می کنند، حتی اگر مسائل سیاسی محکم در دست رهبر انقلاب، علی خامنه ای باشد.

تحلیلگران و منابع نزدیک به تصمیم‌گیری در ایران بر این باورند که خامنه‌ای ۸۳ ساله مصمم به حمایت از ارکان جمهوری اسلامی است که از زمان مرگ بنیانگذار آن، روح‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ رهبری می‌کند.

برخی از روحانیون، و کارشناسان خارجی رئیسی را نامزد رقیب جانشینی خامنه ای می دانند، اگرچه او این جاه طلبی را فاش نکرد، على خامنه ای جانشینی انتخاب نکرد و افراد دیگری نیز در این عرصه حضور دارند که مهمترین آنها مجتبی، پسر خامنه ای است.

وضعیت سلامتی خامنه ای؟

پزشکان رهبر جمهوری اسلامی از ضعف شدید خامنه ای و اینکه توان نشستن ندارد، نگران هستند.

به گفته یکی از چهار منبع آگاه که با نیویورک تایمز صحبت کرده‌اند، خامنه‌ای در آخرین سفر خود به مشهد به همراهانش گفته است که شاید این آخرین باری باشد که می‌تواند به مشهد برود.