آلودگی هوا و ضربه مرگبار: بیش از ۶ هزار نفر در تهران جان خود را از دست داده‌اند
آلودگی هوا و ضربه مرگبار: بیش از ۶ هزار نفر در تهران جان خود را از دست داده‌اند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست، و خدمات شهری شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی، با انتقاد از “کتمان مازوت‌سوزی” در نیروگاه‌ها از سوی دولت، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰، تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران به ۶ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است.

آلودگی هوا و ضربه مرگبار: بیش از ۶ هزار نفر در تهران جان خود را از دست داده‌اند

پیرهادی در تاریخ ۱۲ آذرماه، افزود: “شاید برخی افراد تلاش کنند واقعیت را رد کنند، اما وزارت نفت استانداردهای سوخت را رعایت نکرده و سوخت‌ها با استاندارد ملی عرضه نشده است.

مصرف روزانه مازوت و گازوئیل در کشور، حتی در زمستان پارسال، به طور بی‌سابقه به ارقام ۴۳ میلیون لیتر و ۱۲۸ میلیون لیتر افزایش یافت.

بر اساس یک سند رسمی از وزارت نفت، فقط ۲۰ درصد از بنزین تولیدی کشور استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را رعایت می‌کند. همچنین، هر روز نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر مواد شیمیایی، آروماتیک و ماده بسیار خطرناک به نام “ام‌تی‌بی‌ای”، به منظور جبران کسری بنزین و افزودن افتقار به آن، به بنزین تولید پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شود.

در سال ۱۴۰۰، هزینه ناشی از مرگ و میر به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید

آقای پیرهادی با استناد به جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، اعلام کرده است که در سال ۱۴۰۰، هزینه ناشی از مرگ و میر به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. وی بیان کرده که این عدد به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد یافت.

ایران از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای مقام ششم جهان را به دوش می‌کشد و سالانه حدود ۹۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند. باید توجه داشت که این انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران طی دو دهه گذشته دو برابر افزایش یافته است، که این افزایش نشان‌دهنده چالش‌های جدی محیط زیستی در کشور می‌باشد.