آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان معروف ایران چشم از جهان فروبست
آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان معروف ایران چشم از جهان فروبست

به گزارش رسانه‌های ایران، آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان معروف سینما و تئاتر ایران در سن ۶۶ سالگی‌ در فرانسه درگذشت.

آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان معروف ایران چشم از جهان فروبست

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران آقای پسیانی بعد از چند سال مبارزه با بیماری سرطان جان خود را از دست داد.

انجمن بازیگران خانه سینما در این خصوص اعلام کرد: با قلبی اندوهگین و دردبار و زبانی الکن به اطلاع می‌رسانیم متاسفانه هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان آتیلا پسیانی عزیز پس از دوران سخت و طولانی بیماری و در خارج از وطن از میان ما رفت و به آرامش بیکران پیوست.

انجمن صنفی بازیگران سینما نیز در بیانیه‌ای مرگ آقای پسیانی را به خانواده، همکاران و جامعه تئاتری کشور تسلیت گفت و اعلام کرد که با هماهنگی‌های انجام گرفته منتظر انتقال پیکرش به ایران هستیم و پعد از آن متعاقبا زمان و مکان تشییع به اطلاع خواهد رسید.

آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای تهران است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت، تجربه کرد.

پسیانی در دهه شصت در عرصه تئاتر ایران حضوری فعال داشت. او طی عمر هنری خود حدود چهل تئاتر را روی صحنه برد. در این دوره واقعه‌خوانی جهاز جادو نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و در کنار آثاری نظیر سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و مال‌کنون به نویسندگی و کارگردانی مریم معترف و عزت‌الله مهرآوران به روی صحنه برد.

پسیانی آخرین تئاتر خود را در سال ۱۳۹۸ با نام جنایت و مکافات در تالار وحدت تهران بازی کرده بود.