یکی از اعضای مجلس خبرگان عضویت ابراهیم رئیسی در کمسیون تحقیق همان مجلس افشا کرد
یکی از اعضای مجلس خبرگان عضویت ابراهیم رئیسی در کمسیون تحقیق همان مجلس افشا کرد

حسن عاملی، یک عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با رسانه‌های ایران فاش کرد که ابراهیم رئیسی، رییس جمهور، عضو کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان است که افراد دارای قابلیت و صلاحیت رهبری را شناسایی می‌کنند.

یکی از اعضای مجلس خبرگان عضویت ابراهیم رئیسی در کمسیون تحقیق همان مجلس افشا کرد

این عضو خبرگان و امام جمعه اردبیل، در خصوص کمیسیون تحقیق برای جانشین رهبری، گفته که ورود به این کمیسیون خیلی سخت است. عاملی افزوده: اخیرا جلسه‌ای در محضر رهبری داشتیم، این‌جانب در نشست اخیر کمیسیون تحقیق در محضر مقام معظم رهبری ۵ مسئله که در آینده می‌تواند کشور را با بحران مواجه بکند مطرح کردم مقام رهبری وقتی فرمایشات خود را شروع کردند تقریباً از آغاز تا پایان جلسه همان مطالب را موضوع بحث خود قرار دادند و به صورت مفصل درباره آن‌ها صحبت کردند و دستوراتی را به ریاست محترم جمهور که عضو کمیسیون تحقیق هستند صادر فرمودند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: یک وظیفه بسیار خطیر مجلس خبرگان در طول مدت تشکیل خود شناسایی افراد قابل صلاحیت برای رهبری است الآن هر کسی که احتمال قابلیت و لیاقت رهبری دارد توسط کمیسیون مربوط شناسایی می‌گردد و کمیسیون مربوط با دقت و حساسیت تمام روی این موضوع کار می‌کند. حقیر هم در این کمیسیون حضور دارم.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل افزود: مجلس خبرگان کمیسیون‌های متعددی دارد، اما حساس‌ترین آن‌ها کمیسیون تعیین رهبری و کمیسیون تحقیق است. عاملی تصریح کرد: کمیسیون تعیین رهبری نیز بسیار حساس است در این کمیسیون یک هسته ۳ نفری وجود دارد که با رأی اعضا انتخاب می‌شود و مطالب به طور محرمانه در وهله اول در اختیار آن سه نفر است و آن‌ها به هیأت رئیسه گزارش می‌دهند در این کمیسیون نیز بنده توفیق پیدا کرده‌ام که در خدمت عزیزان باشم.

با رد صلاحیت بسیاری از روحانیون برای انتخابات خبرگان رهبری از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری اسبق و محمود علوی وزیر اطلاعات سابق از جناح محافظه کار حکومت، گمانه زنی‌هایی از طرح ریزی خبرگان برای تعیین جانشین احتمالی با نظر شخص علی خامنه‌ای مطرح شد.

منتقدان مجلس خبرگان، که در میان آنها مقام‌های سابق ج.ا هم هستند، می‌گویند که مجلس خبرگان با کنار گذاشتن نظارت بر عملکرد خامنه‌ای، عملاً به نهادی تبدیل شده است که از رهبر ج.ا.ا دستور و رهنمود می‌گیرد.

انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورا، اولین انتخابات در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است که بعد از سرکوب خونین معترضان در سال گذشته، برگزار می‌شود. با وجود تأکید رهبر بر برگزاری انتخابات با حضور حداکثری مردم؛ ناظران مسائل ایران و فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در داخل، فضای انتخاباتی را سرد توصیف می‌کنند و احتمال مشارکت را پایین می‌دانند.