نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه عالی تحقیقات تأمین اجتماعی در ایران نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد خانواده های بیکار در بحران کرونا ، مصرف گوشت ، مرغ ، برنج و میوه ها “به طور قابل توجهی” کاهش یافته است.

این نظرسنجی که سه‌ شنبه ۴ آذرماه بخشی از نتایج آن در رسانه های رسمی منتشر شد ، نشان داد که حدود ۱۵ درصد از خانواده هایی که به دلیل بحران کرونا بیکاری اعلام کرده اند حتی قبل از بیکاری قادر به خرید ماهیانه گوشت قرمز نیستند.

این مطالعه نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز در حدود ۷۲ درصد از خانوادهاي این افراد به طور خطرناکی کاهش یافته است. 

از طرف دیگر ، حدود ۴۲٪ از خانواده های بیکار کاهش مصرف تخم مرغ و ۷۰٪ کاهش مصرف ماهانه میوه را گزارش کردند.

همچنین ، برای بیش از ۷۶٪ از خانوارها ، میزان مصرف گوشت مرغ در آنها کاهش چشمگیری داشته است ، در حالی که حدود ۷۱٪ از مصرف برنج و ۶۱٪ از مصرف لبنیات را کاهش داده اند.

کاهش محسوس مصرف مواد خوراکی در خانواده‌ی بیکارشدگان در شرایط شیوع کرونا

 

طبق نظرسنجی دولت ، بیش از ۹۳٪ بیکاران همچنین می گویند که در طول دوره بیکاری مجبور به کاهش هزینه های زندگی و خانواده خود بوده اند.

در روزهای اخیر شهروندان در شبکه های اجتماعی شکایت کرده اند که قیمت مرغ در هر کیلوگرم به ۳۵ هزار تومان در بازار رسیده است.

بیش از سه چهارم خانواده‌ها مجبور شده اند هزینه های غذا را در طی شیوع کرونا کاهش دهند

 

وزارت کار این نظرسنجی را در ماه های شهریور و مهر سال جاری انجام داد و تعدادی از نمایندگان و مراکز این وزارتخانه در اجرای آن همکاری کردند.

طبق نتایج منتشر شده ، تنها ۲۷ از بیکاران در کرونا دارای قرارداد کار دائمی و بقیه دارای قرارداد کار موقت هستند.

آمار رسمی منتشر شده توسط دولت قبلاً افزایش تورم و کاهش برنامه های خانوادگی را تأیید کرده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، بیشترین افزایش تورم در ماه نوامبر با ۵۶ درصد در گروه مواد غذایی و آشامیدنی رخ داده است.

افزایش هزینه های زندگی خانوادگی و کاهش قدرت خرید در حالی است که اخیراً در یک تحقیق جهانی توسط اکونومیست مشخص شد که تهران بیشترین افزایش هزینه های زندگی را در بین شهرهای جهان دارد.