واکنش محمد خاتمی به بازگشت گشت ارشاد چیست؟
واکنش محمد خاتمی به بازگشت گشت ارشاد چیست؟

محمد خاتمی در روز دوشنبه به‌طور مکرر هشدار داده است که “خطر خودبراندازی و فروپاشی اجتماعی” به شدت در حال افزایش است و با بازگشت گشت ارشاد این خطر بیش از پیش در حال خودنمایی است.

واکنش محمد خاتمی به بازگشت گشت ارشاد چیست؟

میان مشاوران خود، رئیس‌جمهور پیشین ایران به این صورت بیان کرد: “به نظر می‌رسد خطر خودبراندازی که بارها از آن سخن گفته شده است، با بازگشت مجدد فعالیت گشت ارشاد و همچنین برخوردها و اقدامات نامتعارف از سوی پلیس، نیروهای امنیتی و حکم‌های قضایی نسبت به مسائل اجتماعی، به ویژه مرتبط با بانوان، بیش از پیش خودنمایی می‌کند.”

باید با مسببان و مباشران این مشکلات نیز برخورد کنند

محمد خاتمی در صحبت‌های روز دوشنبه با تعجب از بی‌تدبیری مسؤلان اصلی ایران، اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های سنگینی که جامعه پرداخت کرده، این مسؤلان نه تنها باید با این رفتارها مقابله کنند، بلکه باید با مسببان و مباشران این مشکلات نیز برخورد کنند.

بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها!

بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها؛ ده ماه پس از کشته شدن مهسا امینی، این حادثه باعث یک خیزش سراسری علیه حکومت و تعلیق فعالیت گشت‌های ارشاد در سطح شهرها شد. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، خبر بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها را اعلام کرد.

او اضافه کرد که بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها، به دلیل رعایت مطالبات مردمی و خواسته‌های گروه‌ها و نهاد‌های مختلف اجتماعی و همچنین تاکید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، صورت گرفته است.

کشته شدن مهسا امینی در شهریور ماه سال گذشته پس از بازداشت توسط نیروهای گشت ارشاد، علاوه بر خیزش مردمی، موجی از انتقادها به گشت ارشاد را نیز حتی از سوی نمایندگان مجلس برانگیخت

در آذرماه سال گذشته، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در پاسخ به سوالی درباره گشت ارشاد، تأکید کرد که «گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد، از همانجا نیز تعطیل گردید».