میزان مشارکت در انتخابات: تغییر جنجال‌برانگیز تیتر یک روزنامه
میزان مشارکت در انتخابات: تغییر جنجال‌برانگیز تیتر یک روزنامه

میزان مشارکت در انتخابات: تغییر جنجال‌برانگیز تیتر یک روزنامه؛ رسانه‌های تابع حکومت، با هماهنگی، دربارهٔ مشارکت در انتخابات روز ۱۱ اسفند اطلاعاتی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد حدود ۴۱ درصد از جمعیت واجد شرایط در این روز به انتخابات شرکت کرده‌اند. این شامل حضور ۲۵ میلیون نفر در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری می‌شود.

میزان مشارکت در انتخابات: تغییر جنجال‌برانگیز تیتر یک روزنامه

روزنامه هم‌میهن و خبرگزاری “خبرآنلاین” نیز مشارکت در حوزه انتخابیه تهران اعم از ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را به ۲۴ درصد گزارش کرده‌اند.

هماهنگی رسانه‌های حکومتی در اعلام میزان مشارکت، تغییر جنجال‌برانگیز تیتر یک  روزنامه

در گزارشی که روز شنبه ۱۲ اسفند در هم‌میهن منتشر شده است، آمده است که مشارکت ۴۰ درصدی در سراسر کشور و حدود ۲۲ درصدی در تهران، نشانگر کاهش هفت درصدی میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم نسبت به دوره گذشته است.

تیتر اصلی این روزنامه برای روز شنبه، ۱۲ اسفند، به “اکثریت خاموش” تغییر یافته بود، و سپس بدون هیچ توضیحی به “حضور و غیاب” تغییر کرد که باعث فشار و انتقاداتی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

انتشار آمار مشارکت در انتخابات

انتشار آمار مشارکت در انتخابات از سوی منابع خبری و حکومتی در حالی صورت می‌گیرد که استاندار تهران، علیرضا فخاری، در عصر جمعه ۱۱ اسفند تأکید کرده بود که وزارت کشور مرجع اصلی برای اعلام آمار مشارکت مردم در انتخابات است و هرگونه اظهار نظر دیگری در این زمینه، مسئولیتش با آن فرد است.

تاکنون، وزارت کشور آماری از ميزان مشارکت در انتخابات روز ۱۱ اسفند اعلام نکرده است. با این حال، در صورت صحت ادعای رسانه‌های حکومتی درباره میزان مشارکت، می‌توان نتیجه گرفت که میزان مشارکت در انتخابات اخیر پایین‌ترین نرخ از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ را داشته است.