مروری بر روز معلم در کشورهای مختلف، امروز کجای دنیاست؟
مروری بر روز معلم در کشورهای مختلف، امروز کجای دنیاست؟

روز معلم برای تلاش‌های معلمان فداکار در تمامی جهان که وقت و انرژی خود را به آموزش برابر و ارتقای فرصت‌های یادگیری مداوم برای تمامی افراد اختصاص می‌دهند ارج نهاده می‌شود. روز جهانی معلم یک رویداد سالانه است که در ۵ اکتبر برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است.

کشورهایی که روز معلم را در تقویم تاریخ خود ثبت کرده اند. هر یک دلیل و بهانه ی خاصی برای ثبت چنین روزی دارند و هر یک به گونه ای مراسم بزرگداشت روز معلم را جشن می گیرند. به بهانه ی روز معلم نگاه مختصری به تاریخچه ی این روز و نحوه ی بزرگداشت آن در کشورهای مختلف دنیا انداخته ایم.

مروری بر روز معلم در کشورهای مختلف، امروز کجای دنیاست؟

ایران

روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم ج.ا.ا، روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب‌ اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

افغانستان

روز معلم در افغانستان ۵ اکتبر است. در این روز مدارس تعطیل هستند اما دانش آموزان و معلمان به مدارس می روند و از آنها با غذا و شیرینی پذیرایی می شود و بنا به سنت به معلمان هدایای ویژه ای داده خواهد شد.

امروز روز معلم در ترکیه

روز معلم در ترکیه ۲۴ نوامبر می باشد. مصطفی کمال آتاتورک معتقد بود که نسل جدید ترک ها توسط معلمان ساخته می شوند. او به خاطر تاسیس یک الفبای جدید در سال ۱۹۲۳ برای ترک ها به معلم اول ترکیه شهره بود. ۲۴ نوامبر روزی است که به عنوان روز معلم در تاریخ این کشور ثبت شد.

الجزایر

در الجزایر روز معلم ۲۸ فوریه است دلیل خاصی برای ثبت این تاریخ در کشور الجزایر ذکر نشده است.

کره ی جنوبی

روز معلم در کره جنوبی ۱۵ مه است. اولین بهانه ی نامگذاری روز خاصی تحت عنوان روز معلم در این کشور، بازدید اعضای تیم جوانان صلیب سرخ کشور در تاریخ ۲۵ مه از معلم سابق خود در بیمارستان بود اما این روز در تقویم از سال ۱۹۶۵ به بعد و به بهانه ی سالروز تولد “سوجونگ کبیر” چهارمین پادشاه خانواده “چوسان” در کره به تاریخ ۱۵ مه تغییر پیدا کرد. برگزاری این مراسم ملی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۲ متوقف شد، اما بعد از آن برگزاری مراسم مجددا ادامه پیدا کرد.

بنگلادش

روز معلم در بنگلادش ۴ اکتبر می باشد. معمولا برگزاری مراسم بزرگذاشت معلمان در این کشور یک هفته طول می کشد، اما روز اصلی آن ۴ اکتبر است. در این مدت زمان هیچ روزی مدارس تعطیل نیستند و معلمان و دانش آموزان سرکلاس ها می آیند اما خبری از درس نیست. معلمان از تجربیات و خاطرات خود برای دانش آموزان صحبت می کنند و دانش آموزان هم برای معلمان خود کارت تبریک و یا هدایای ویژه ای می آورند.

آذربایجان

روز معلم در آذربایجان ۵ اکتبر می باشد. آذربایجانی ها از سال ۱۹۹۴، درست زمانی که یونسکو تصمیم به برگزاری روز جهانی معلم گرفت، این روز را با عنوان روز معلم در تاریخ کشور خود ثبت کردند.

چین

روز معلم در چین ۱۰ سپتامبر می باشد. دانش آموزان در روز معلم در این کشور علاوه بر اینکه با دادن هدیه و یا کارت های تبریک از معلمان خود قدردانی می کنند، بر اساس سنت و مراسم ویژه ای به دیدار معلمان قدیمی خود در دیگر مقاطع تحصیلی می روند اما آنچه در مورد تاریخ روز معلم جالب به نظر می رسد این است که در سال ۱۹۸۵ میلادی، دولت به طور ناگهانی تاریخ دهم سپتامبر را به عنوان روز بزرگداشت برای معلمان اعلام کرد و هیچ گاه هم توضیحی برای دلیل نامگذاری یک چنین روزی در این تاریخ خاص ارائه نداد. در حال حاضر اکثر مردم چین خواهان این هستند که تاریخ مراسم بزرگداشت روز معلم در کشورشان به ۲۸ سپتامبر هم زمان با تاریخ برگزاری بزرگداشت این روز در تایوان انتقال یابد.