مرموز و نامعلوم: قطع درختان در مجموعه سعدآباد به دلایلی که هنوز پوشش داده نشده
مرموز و نامعلوم: قطع درختان در مجموعه سعدآباد به دلایلی که هنوز پوشش داده نشده

وب‌سایت سلامت‌نیوز اخباری از قطع شاخصی از درختان موجود در مجموعه تاریخی سعدآباد منتشر کرده است

مرموز و نامعلوم: قطع درختان در مجموعه سعدآباد به دلایلی که هنوز پوشش داده نشده

بعد از اتفاق قطع تعدادی از درختان در خیابان ایتالیا تهران، شهرداری این ادعا را تکذیب کرد. حالا، وب‌سایت سلامت‌نیوز اخباری از قطع شاخصی از درختان موجود در مجموعه تاریخی سعدآباد منتشر کرده است و با انتشار تصاویر از درختان قطع‌شده اظهار کرده است که تعداد آنها قابل‌توجه است، با آمدهایی که می‌گوید: «تعداد این درختان به هیچ وجه کم نبوده است.»

سلامت‌نیوز با مطرح کردن این سوال که “چه کسی ممکن است دستور قطع درختان در مجموعه سعدآباد را صادر کرده باشد؟”، از شورای شهر تهران درخواست کرده است که این اتفاق را تحقیق کند. حداقل یک خبرنگار حوزه محیط زیست در ایران نیز این خبر را در حساب کاربری خود منتشر کرده و به نظر می‌رسد که مسئله قطع درختان در مجموعه تاریخی سعدآباد نقد و بررسی را به همراه دارد.

مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد

مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد، با مساحت بیش از ۱۱۰ هکتار در شمال تهران، شامل چند هکتار جنگل طبیعی، قنات، باغ‌ها، گلخانه‌ها و خیابان‌هاست. این اطلاعات نشان می‌دهد که این مجموعه متنوع و گنجانده‌شده از نظر طبیعت و فرهنگ است.

چند سال پیش، برخی از درختان در مجموعه سعدآباد تهران برای ساخت یک گالری رستوران قطع شدند و مسئولان میراث فرهنگی این اقدام را به دلیل اینکه درختان مذکور “خودروی عرعر، مزاحم و آفت‌زا” بوده اند، توجیه کردند.

در روزهای اخیر نیز، منتشر شدن تصاویر قطع دست‌کم چهار اصله درخت در خیابان ایتالیا تهران، منجر به انتقادات گسترده در فضای مجازی شده است. این اتفاقات نشان‌دهنده اهمیت موضوعات محیط زیستی و حفاظت از درختان در شهرها و محیط‌های تاریخی است که باعث بررسی و انتقادات عمومی شده‌اند.