فاجعه‌ای تلخ در اعماق اقیانوس: پنج سرنشین زیردریایی تایتان جان باختند
فاجعه‌ای تلخ در اعماق اقیانوس: پنج سرنشین زیردریایی تایتان جان باختند

فاجعه‌ای تلخ در اعماق اقیانوس: در روز پنجشنبه اول تیرماه، گارد ساحلی آمریکا اعلام کرد که پنج نفر از سرنشینان زیردریایی تایتان در یک حادثه انفجاری تلخ و دردناک در اعماق اقیانوس اطلس جان باخته‌اند. این سرنشینان به منظور بازدید از باقیمانده‌های تایتانیک به زیردریا رفته بودند.

فاجعه‌ای تلخ در اعماق اقیانوس: پنج سرنشین زیردریایی تایتان جان باختند

دریاسالار جان مائوگر، نماینده گارد ساحلی ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که یک ربات بدون سرنشین از یک کشتی کانادایی توانست صبح روز پنجشنبه، در عمق ۴۸۸ متری اقیانوس، لاشه تایتانیک را کشف کند.

از سوی دیگر، شرکت “اوشن گیت”، مالک این زیردریایی، نیز از پنج سرنشین این زیردریایی به عنوان کاوشگران واقعی تقدیر و تجلیل کرده است.

هامیش هاردینگ، ۵۸ ساله، تاجر و جستجوگر بریتانیایی، شهزاده داوود، ۴۸ ساله، تاجر بریتانیایی-پاکستانی، و فرزندش سلیمان، ۱۹ ساله، پال هنری نارژوله، ۷۷ ساله، غواص پیشین نیروی دریایی فرانسه، و استاکتون راش، مدیرعامل شرکت اعزام کننده زیردریایی، سرنشینان تایتان بودند.

دلایل انفجار داخلی

جان مائوگر همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که در صبح روز یکشنبه، حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه پس از شروع سفر “تایتان”، ارتباط آن با کشتی پشتیبانی قطع شد. با این حال، هنوز درباره دلایل انفجار داخلی این زیردریایی صحبت کردند به خاطر اینکه هنوز به دقت آن را نمی‌دانیم.

گارد ساحلی آمریکا و اداره امداد کانادا تجهیزات و نیروهای خود را، از جمله هواپیماها و قایق‌های تجسسی، از روز اول پس از حادثه به منطقه اعزام کردند. در روزهای اخیر، چند کشتی تجسسی خصوصی و یک تیم غواصی فرانسوی نیز به این عملیات پیوستند.

از زمان مفقود شدن تایتان، محدوده عملیات تجسس گسترش یافت و منطقه‌ای به وسعت هزاران کیلومتر مربع را در بر گرفت.

در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، گزارش‌هایی منتشر شد که صدایی شنیده شده است، که امید به یافتن سرنشینان این زیردریایی را افزایش داد. اما صبح روز پنجشنبه، در سواحل شرقی آمریکا، امید به نجات سرنشینان این زیردریایی به شدت کاهش یافت.

ناپدید شدن زیردریایی حامل توریستان در ماموریت بازدید از بقایای تایتانیک