سالروز رفتن اولین زن کردشگر فضایی ایرانی به دور مدار زمین؛ او را بشناسید!
سالروز رفتن اولین زن کردشگر فضایی ایرانی به دور مدار زمین؛ او را بشناسید!

انوشه انصاري متولد سال ۱۳۴۵ شهر مشهد است. او رئيس انجمن گردانندگان شرکت فناوري ارتباط از راه دور (TTI) بوده و اولين زن گردشگر فضايي، و چهارمين کسی است که هزينه سفر فضايی خود را پرداخت کرده‌است. در سال ۲۰۱۵ ميلادي، جامعه ملی فضای آمريکا جايزه پيشگام فضا را به خانم انصاری نخستين زن گردشگر فضايی اهدا کرد.

سالروز رفتن اولین زن کردشگر فضایی ایرانی به دور مدار زمین؛ او را بشناسید!

در ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶)، سازمان فضايی روسيه به‌ طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری به‌ عنوان اولين زن گردشگری فضايی در يکي از پروازهای فضاپيمای سايوز، که براي بهار ۱۳۸۵ برنامه‌ ريزی شده‌ بود، به مدار زمين سفر خواهد کرد. اما پعد از رد صلاحيت دايسوکه انوموتو، داوطلب ژاپنی، به دلايل پزشکی و جا ماندن خود از مأموريت سايوز تي‌ام‌اي-۹، انصاری در ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ با اين گروه همراه شود.

او در جريان سفر ۹ روزه خود به ايستگاه فضايی بين‌المللی بررسی‌هایی در خصوص پژوهش درباره علل کم‌خوني، تأثير تغييرات ماهيچه‌ای بر کمردرد، تأثير تشعشعات فضايی بر روی فضانوردان ساکن در ايستگاه بين‌ المللی فضايی و گونه‌های ميکروبی که در آن ايستگاه پرورش داده شده‌اند انجام داد.

خانم انوشه انصاری مديرعامل ايکس پرايز، يک بنياد غيرانتفاعی در آمريکا است که جايزه‌های بسيار بزرگی را براي کسانی که بتوانند راه حل کارآمد برای مشکلات جهانی پيدا کنند درنظر می‌گيرد.

بنياد ايکس پرايز بعد از تاسيس در سال ۲۰۰۷ تا حالا بر روی ماشين‌های پاک کننده نفت در دريا، طراحی ماشين، طراحي ماه‌نورد و سنسورهاي پايش سلامتی بدن انسان فعاليت داشته که با شيوع ويروس کرونا تمرکز اين بنياد بر روي پيدا کردن راه‌ حل جهانی برای اين مشکل معطوف شده است.

جايزه ايکس خود يک سازمان آموزشی- غيرانتفاعی است که مأموريت دارد پيشرفت‌های جسورانه‌ای به نفع بشريت به ارمغان بياورد؛ در نتيجه الهام بخش شکل گيری صنايع جديد و تجديد حيات نهادهايی است که در حال حاضر به دليل شکست‌های موجود (و يا باورهاي رايجی که تصور مى‌کنند راه حلی وجود ندارد) دچار معضل هستند.

در سال ۲۰۱۷ و بعد از اجرايی شدن فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعيت سفر ۷ کشور عمدتا مسلمان جهان به آمريکا، اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ايرانی به دليل مخالفت با اين فرمان در مراسم اهدای جوايز اسکار حضور نيافت و انوشه انصاری و فيروز نادری به نمايندگی از اصغر فرهادی جايزه فيلم فروشنده را دريافت و متن سخنان اين کارگردان را براى حاضرين خواندند.