رییس مرکز ملی اقلیم اعلام کرد که ایران در چهارمین سال خشکسالی است
رییس مرکز ملی اقلیم اعلام کرد که ایران در چهارمین سال خشکسالی است

رییس مرکز ملی اقلیم اعلام کرد که ایران در چهارمین سال خشکسالی است؛ رییس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران، با ابراز نگرانی درباره تجربه چهارمین سال خشکسالی در ایران، اعلام کرد که در سال جاری، منابع آبی تا ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده و میزان بارش‌ها نیز کاهش یافته است.

رییس مرکز ملی اقلیم اعلام کرد که ایران در چهارمین سال خشکسالی است

همچنین، این اعلام همراه با هشدار سازمان هواشناسی در خصوص ورود یک جبهه هوای باران‌زا از سمت جنوب غرب، غرب و شمال غرب به فلات مرکزی از روز ۲۶ بهمن بود که باعث بارش برف و باران در بخش‌های گسترده‌ای از ایران خواهد شد.

اما، برخلاف امیدهای مردم، رییس مرکز ملی اقلیم بیان کرد که این بارش‌ها تنها ناچیزی از کم‌آبی کشور را تامین نمی‌کنند و به تنهایی کافی نخواهند بود.

به گفته او، هر بارشی که می‌آید بخشی از نیازهای سال را تامین می‌کند و کمبودها به طور کامل جبران نمی‌شوند. اثرات خشکسالی، طبیعتاً از بین نمی‌روند و آن را در حافظه خود نگه می‌دارند.

وظیفه با اشاره به چهارمین سال پیاپی خشکسالی در ایران، اعلام کرد که بارش‌های سال جاری تنها در استان تهران، ۴۵ درصد کم‌تر از سطح نرمال بوده است.

همچنین، روز ۱۲ بهمن، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب، با اشاره به گذشت ۱۳۲ روز از سال آبی جاری، اظهار داشت که پیش‌بینی‌های بارشی محقق نشده و سال ۱۴۰۲ به‌عنوان چهارمین سال خشک متوالی، با کاهش جدی بارش مواجه است.

پایتخت برای نخستین بار در چهار سال اخیر با خشکسالی مواجه است

خبرگزاری مهر روز جمعه ۱۳ بهمن به نقل از محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هشدار داد که پایتخت برای نخستین بار در چهار سال اخیر با خشکسالی مواجه است.

اردکانی اشاره کرد که تهران در ۵۰ سال گذشته همواره پس از دو سال خشکسالی، با ترسالی مواجه بوده است.

همچنین، احد وظیفه در یک مصاحبه با خبرآنلاین هشدار داد که اگر شرایط بارندگی در ماه‌های آینده جبران نشود، ایران در تابستان با مشکلات سخت و پرتنشی از نظر تامین آب روبه‌رو خواهد بود.

علاوه بر این، افزایش تقاضا برای آب و کمبود منابع آبی به‌عنوان دلایل اصلی کمبود بارش و خشکسالی‌های سال‌های اخیر در ایران ذکر شده است.