خانواده نرگس محمدی برای دریافت جایزه نوبل به نروژ وارد شدند
خانواده نرگس محمدی برای دریافت جایزه نوبل به نروژ وارد شدند

صفحه اینستاگرام مؤسسه نوبل در نروژ دیروز خبر داد که خانواده نرگس محمدی برای شرکت در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل وارد اسلو شدند و آن‌ها در روزهای آینده نماینده خانم محمدی خواهند بود.

خانواده نرگس محمدی برای دریافت جایزه نوبل به نروژ وارد شدند

بنیاد نوبل چهاردهم مهر ماه نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، را به عنوان برنده جایزه صلح ۲۰۲۳ معرفی کرد. او پس از خانم شیرین عبادی، دومین ایرانی است که جایزه صلح نوبل را از آن خود می‌کند.

نشانی روی دعوت‌نامه برنده جایزه صلح نوبل امسال، خود گویای همه چیز است: خانم نرگس محمدی، زندان اوین، تهران، ایران.

به دنبال اعطای جایزه نوبل به نرگس محمدی ۵۱ ساله موج درخواست ها از داخل و خارج ایران برای آزادی او به راه افتاد، اما این درخواست ها بدون پاسخ ماند و او همچنان در زندان است، چه رسد به اینکه امکان حضور در این رویداد درخشان در پایتخت نروژ را پیدا کند.

به جای نرگس، فرزندان دوقلوی او علی و کیانای ۱۷ ساله خواهند بود که در مراسم اهدای جوایز شرکت و سخنرانی خواهند کرد و پیام مادری را که به شدت به او افتخار می‌کنند اما نزدیک به ۹ سال است که او را ندیده‌اند، با مردم در میان می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی می‌گوید: ما ناراحت نیستیم. ما بسیار مفتخریم که می‌توانیم صدای مادرمان باشیم و تمام تلاش خود را برای پیشبرد کارها انجام می‌دهیم. این جایزه عزم ما را برای رفتن تا آخر تقویت می‌کند.

او تاکید کرد که این جایزه فقط برای مادرش نیست، بلکه این جایزه برای تمام زنان و مردان ایرانی است که در جنبش اعتراضی که در سپتامبر ۲۰۲۲ علیه مقامات ایران “زن، زندگی، آزادی” شرکت کرده‌اند.

خواهر دوقلوی او کیانا، با افتخار لباسی را که برای مراسم خریده بود نشان داد، اما تاکید کرد: حتی اگر با پیژامه هم بروم، پیام مهم است، سخنرانی برایم مهم است.

بر اساس این گزارش، نرگس محمدی متن این سخنرانی را از زندان نوشته و این پیام به سلامت به دست خانواده‌اش رسیده است، اما آن‌ها گفتند که فقط در آخرین لحظه آن را می‌خوانند تا پیام آن را با دیگران در میان بگذارند.

در میان همه هیجان‌های سفر به اسلو، خانواده نرگس می‌دانند که جایزه‌ای که اعطای آن به سرعت توسط مقامات ج.ا محکوم شد، کمک چندانی به او نمی‌کند تا راهی برای خروج از زندان اوین در تهران پیدا کند.

خبرگزاری فرانسه از قول کیانا نوشته است: آن‌ها نسبت به مادرم نفرتی بی‌ پایان دارند و چون او جایزه نوبل را برد، آزادی او تقریبا غیر ممکن خواهد شد. من ترجیح می‌دهم پیش‌بینی نکنم و ناامید نشوم.

آخرین دوره زندان نرگس محمدی با بازداشت او در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد و او درگیر پرونده‌های متعددی است که به گفته هواداران، با فعالیت‌های حقوق بشری او مرتبط است.