بیش از ۱۰۰ مسیر در استان‌های مختلف ایران به دلیل بارش‌های شدید مسدود شده است
بیش از ۱۰۰ مسیر در استان‌های مختلف ایران به دلیل بارش‌های شدید مسدود شده است

بیش از ۱۰۰ مسیر در استان‌های مختلف ایران به دلیل بارش‌های شدید مسدود شده است؛ بارش‌های شدید باران در چند استان ایران، منجر به بسته شدن راه‌های ارتباطی ده‌ها روستا شده است. به دلیل این وضعیت نگران‌کننده، سازمان هواشناسی ایران در تاریخ ششم فروردین، برای استان‌های خوزستان، لرستان، و کهگیلویه و بویراحمد هشدار قرمز و برای ۱۵ استان دیگر هشدار نارنجی اعلام کرده است.

بیش از ۱۰۰ مسیر در استان‌های مختلف ایران به دلیل بارش‌های شدید مسدود شده است

این هشدارها به منظور هشدار دهی به مردم و ارائه اطلاعات دقیق درباره وضعیت هوا و مخاطرات ناشی از آن صادر شده‌اند. همچنین، در برخی نقاط از کشور، سیلاب‌ها به راه افتاده‌اند که وضعیت را بیشتر تشدید می‌کند.

امید محترمی، معاون سازمان مدیریت بحران، در شبکه‌های رسمی اعلام کرد که تاکنون حدود ۱۱۰ مسیر، اکثراً راه‌های روستایی، به دلیل بارش‌های شدید بسته شده‌اند. او افزود که حدود ۱۶۰ خانه مسکونی نیز به دلیل آبگرفتگی آسیب دیده‌اند و ۶۰ خانواده به اسکان اضطراری نیاز داشته‌اند.

همچنین، درباره وضعیت استان خوزستان، جمعیت هلال احمر اعلام کرد که در ۱۰ شهر این استان خبرهایی از آبگرفتگی و وضعیت نامساعدی دریافت کرده‌اند. آنها تأکید کردند که عشایر در این شرایط بارش‌های شدید همواره دچار آسیب و خسارت می‌شوند و نیازمند حمایت و کمک هستند.

بارش‌های شدیدی

علی‌اکبر حسینی، استاندار خوزستان، به توجه به بارش‌های شدیدی که در روزهای گذشته اتفاق افتاده است، اظهار داشته که به دلیل محدودیت‌های موجود در ظرفیت شبکه فاضلاب شهر اهواز، تخلیه آب از معابر این شهر زمانی را می‌طلبد.

با این حال، سعید رئوفی، مدیرعامل سد و نیروگاه دز، اعلام کرده است که در حال حاضر دِبی ورودی به سد دز سه هزار مترمکعب بر ثانیه است و احتمال افزایش خروجی آب از سد وجود دارد. این افزایش خروجی می‌تواند به تسریع فرایند تخلیه آب از معابر شهر اهواز کمک کند و در مدیریت بحران آب و سیلاب کمک شایانی باشد.