اپلیکیشن‌های تقلبی تلگرام: گوشی‌های اندرویدی ده‌ها هزار کاربر را تهدید می‌کنند
اپلیکیشن‌های تقلبی تلگرام: گوشی‌های اندرویدی ده‌ها هزار کاربر را تهدید می‌کنند

با توجه به گزارش شرکت امنیت سایبری “کسپرسکی”، نسخه‌های غیررسمی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام برای سیستم‌عامل اندروید، موفق به نفوذ به بیش از ۶۰ هزار دستگاه تلفن همراه کاربران شده‌اند. این نسخه‌ها در فروشگاه “گوگل‌پلی” عرضه شده‌اند.

اپلیکیشن‌های تقلبی تلگرام: گوشی‌های اندرویدی ده‌ها هزار کاربر را تهدید می‌کنند

با توجه به گزارش کسپرسکی، این نسخه‌های تقلبی اپلیکیشن تلگرام قادر به دزدیدن اطلاعاتی نظیر پیام‌های تلگرام، لیست مخاطبان و داده‌های دیگر از کاربران هستند. این نسخه‌ها به طور خاص برای کاربران چینی‌زبان و اعضای اقلیت قومی اویغور تولید شده‌اند، که این ممکن است به نشان دادن احتمالی ارتباط آنها با سیستم نظارت و کنترل حکومت حزب حاکم چین مرتبط باشد.

برنامه‌هایی که برای مدت‌ها بدون هیچ اخطاری در دسترس کاربران گوشی‌های اندروید قرار داشتند، بعد از انتشار گزارش کسپرسکی، توسط شرکت گوگل از فروشگاه رسمی خود حذف شدند.

بعضی از تحلیل‌گران باور دارند که گوگل برای تأیید اپلیکیشن‌های اندرویدی در فروشگاه خود، نهایتاً به میزان کافی از سازوکارها و امنیت مورد نیاز دسترسی ندارد و این مسئله منجر به سوءاستفاده از طرف گروه‌های مختلف شده است.

ايران نیز برای سال‌ها به توسعه نسخه‌های حکومتی از تلگرام با هدف جاسوسی از کاربران تمرکز داشت

در ماه خرداد سال گذشته، شرکت امنیت سایبری “دکتر وب” (Dr. Web) در گزارشی اعلام کرد که ۱۰۱ اپلیکیشن و بازی مختلف در فروشگاه گوگل‌پلی که به سرقت اطلاعات کاربران می‌پرداختند، کشف شده‌اند. این برنامه‌ها در کل بیش از ۴۲۰ میلیون بار نصب شده بودند.

همچنین، اعلام شد که ايران نیز برای سال‌ها به توسعه نسخه‌های حکومتی از تلگرام با هدف جاسوسی از کاربران تمرکز داشته است.