آسوشیتدپرس: ایران در حال ساخت تاسیسات جدید در سایت زیرزمینی فوردو است

در میان تنش ها میان تهران و واشنگتن ، “آسوشیتدپرس” گزارش داد که بر اساس تصاویر ماهواره ای به دست آمده توسط آژانس ، ایران روند ساخت تأسیسات جدید را در محل تاسیسات هسته ای زیرزمینی “فردو” آغاز کرد.

آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که هنوز هدف از ساخت تأسیسات جدید مشخص نیست ، هرگونه ساخت و ساز در فردو باعث نگرانی در روزهای پایانی دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ خواهد شد.

به گفته این خبرگزاری ، ساخت و ساز جدید در فردو آغاز شده است و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این ساخت و ساز در گوشه شمال غربی تأسیسات هسته ای فردو در ۹۰ کیلومتری قم در حال انجام است.

و آنچه تصویر ماهواره ای که در ۱۱ دسامبر گرفته شده نشان می دهد ، ظاهراً آثار یک ساختمان با دهها ستون است.

آسوشیتدپرس تأیید می کند که می توان از این ستون ها برای محافظت از ساختمان ها در مناطق زلزله خیز استفاده کرد.

چند روز پیش ، یک حساب کاربری توییتر تصویری از تأسیسات فوردو را نشان داد که عملیات ساخت و ساز در این تأسیسات را نشان می دهد و حساب توییتر می گوید این عکس توسط موسسه تحقیقات فضایی کره جنوبی گرفته شده است.

نیویورک تایمز اخیراً در گزارشی از تاسیسات هسته ای زیرزمینی در حال ساخت در نطنز خبر داد.
وی نوشت که روزنامه نگاران و تحلیل گران می توانند حتی کوچکترین تغییرات را از طریق تصاویر ماهواره ای با استفاده از لپ تاپ های خود ردیابی کنند.

ایران به طور رسمی ساخت در فردو را اعلام نکرده است

ایران به طور رسمی ساخت در فردو را اعلام نکرده است و کشورهای غربی در سال ۲۰۰۹ سایت هسته ای را کشف کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ، که طبق توافق هسته ای ، تأسیسات هسته ای ایران ، کارشناسان آن نظارت می کنند ، تاکنون در این مورد توضیحی نداد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز قبلاً اعلام نکرده است که ایران آژانس را از هرگونه کار ساخت و ساز در فردو مطلع کرده است.

“آسوشیتدپرس” افزود که ماموریت ایران در سازمان ملل هنوز به سوال این خبرگزاری در این زمینه پاسخ نداده است.