شکایت چهار کشور از ایران در ایکائو به دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی
شکایت چهار کشور از ایران در ایکائو به دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی

شکایت چهار کشور از ایران در ایکائو به دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد در بیانیه مشترک اعلام کردند که در روز ۱۸ دی‌ماه، به‌طور رسمی در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر‌نظامی (ایکائو) شکایتی علیه ایران به دلیل استفاده از سلاح علیه هواپیمای اوکراینی ثبت کردند.

شکایت چهار کشور از ایران در ایکائو به دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی

کانادا، اوکراین، بریتانیا، و سوئد به همراه یکدیگر در بیانیه‌ای اظهار کردند که در تاریخ ۱۸ دی‌ماه، همزمان با سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی، به‌طور رسمی شکایتی را در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر‌نظامی (ایکائو) علیه ایران به دلیل استفاده از سلاح علیه هواپیمای غیرنظامی ثبت کردند.

سرنگونی هواپیمای اوکراینی

در 8 ژانویه 2020، هواپیمای اوکراینی پرواز PS752 از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران، ایران به مقصد کیف، اوکراین پس از پرواز کردن با 176 مسافر و اعضای خدمه در حادثه‌ای ناگوار سقوط کرد. این حادثه کمتر از چند ساعت پس از انتفال نیروهای نظامی ایران به پایگاه هوایی امیرالمومنین در عراق و افتادن موشک‌ها به پایگاه‌های نظامی امریکایی در عراق رخ داد. این حادثه باعث مرگ تمام سرنشینان هواپیما شد و براندازی هواپیما توسط نیروهای نظامی ایران به طور اولیه تکذیب شد.

پس از مدتی، دولت ایران با اعتراف به خطای انسانی و اشتباهی در پرتاب موشکی جهت سرنگونی هواپیما، مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت. ایران اعلام کرد که هواپیما به اشتباه به عنوان هدف مهاجمان تشخیص داده شده بوده و سرنشینان بی‌گناه این حادثه را به دلیل خطای انسانی از دست داده‌اند.

این حادثه باعث انتشار انتقادات جهانی نسبت به رویکرد نظامی ایران و نقض حقوق بین‌المللی شد. همچنین، خسارات این حادثه به دیپلماسی ایران در مردادماه 2020 تجدید نظر در تعهدات ایران نسبت به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را به دنبال داشت.