اعلام رسمی عضویت ایران در بریکس
اعلام رسمی عضویت ایران در بریکس

اعلام رسمی عضویت ایران در بریکس؛ همزمان با برگزاری نشست سران گروه بریکس در آفریقای جنوبی و با حضور رئیس‌جمهور ايران در این نشست، تصویب شد که شش کشور ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین، عربستان و امارات به عضویت در گروه بریکس پیوسته‌اند.

اعلام رسمی عضویت ایران در بریکس

دوم شهریور، در روز پنج‌شنبه، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام نمود که گروه بریکس به عنوان ائتلافی از پنج قدرت اقتصادی نوظهور جهان، در سال آینده به‌طور رسمی به تعداد شش کشور دیگر، از جمله ایران، امکان عضویت خواهد داد.

خبر عضویت ایران و پنج کشور دیگر در گروه اقتصادی بریکس، همان روز پس از نشست سران گروه در آفریقای جنوبی، به تایید رسید. سران کشورهای بریکس در این نشست، توافق کردند که با افزایش تعداد کشورهای عضو بر اساس شرایطی که در جلسه اخیر خود در ژوهانسبورگ مورد تأیید قرار گرفته است، موافقت نمایند.

همچنین، سه کشور دیگر نیز به نام‌های آفریقای جنوبی، برزیل و هند، به همراه روسیه و چین، قبول کرده‌اند که از ژانویه ۲۰۲۴، به مدت چهار ماه دیگر، ایران به همراه عربستان سعودی، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عضویت در این گروه خواهند پیوست.

خبر عضویت ایران در آینده نزدیک، پس از مدتی از ورود ابراهیم رئیسی به آفریقای جنوبی برای شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس، منتشر شد.

لحظه اعلام عضویت ایران در بریکس