از مسجد شیخ زاید آشنا شوید!
از مسجد شیخ زاید آشنا شوید!

مسجد شیخ زاید که با نام عربی “مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان” شناخته و نامیده می شود در مسجدی در شهر ابوظبی، در کشور امارات متحده عربی واقع شده است.

تاریخچه مسجد شیخ زاید

جامع شيخ زايد
جامع شيخ زايد

این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی مختلف در کشور امارات متحده عربی به شمار می‌آید.

جالب است بدانید که ساخت مسجد از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز شد. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده ‌است که بنیان‌ گذار، طراح و نخستین رئیس کشور امارات بوده است و در همین مسجد دفن شده ‌است.

او در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵هـ.ق یعنی ۴ نوامبر ۲۰۰۴ میلادی درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌است. این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

معرفی آن

معماران در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن‌های مختلف اسلامی استفاده کردند تا تنوع فرهنگی را در آن به وجود آورند مثلا در حیاط اصلی مسجد در فضایی سفید و درخشان، حوضچه و ستون های منبت کاری شده قرار دارند که در آن از مسجد پادشاهی پاکستان و مسجد حسان مراکش برای شما عزیزان تداعی می کند و گنجایش ۳۰ هزار نفر را داراست.

در گوشه های حیاط مسجد مناره‌های ۱۰۷ متری ساخته شده که شکل هندسی هر کدام با هم فرق دارد و در ساخت آن ها از معماری کشور زیبای مصر، آفریقای شمالی و ترکیه الهام گرفته شده است.

مسجد جامع ۶۲ گنبد در ۷ ابعاد مختلف دارد که آن را از مسجد پادشاهی لاهور پاکستان الهام گرفته تا احساس، شکوه و زیبایی دوره اسلامی مغول را به به وضوح نشان می دهد و در ساخت قوس سقف ها از سبک معماری آفریقای شمالی استفاده شده است.