اتحادیه اروپا شش فرد و پنج شرکت ایرانی را به خاطر ارسال پهپاد به روسیه تحت تحریم قرار داده است.
اتحادیه اروپا شش فرد و پنج شرکت ایرانی را به خاطر ارسال پهپاد به روسیه تحت تحریم قرار داده است.

در تاریخ دوشنبه، ۲۰ آذر، اتحادیه اروپا اعلام کرد که به منظور مقابله با حمایت‌های تسلیحاتی ایران به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، شش نفر و پنج شرکت ایرانی را در چارچوب اقدامات خود تحریم کرده است.

اتحادیه اروپا شش فرد و پنج شرکت ایرانی را به خاطر ارسال پهپاد به روسیه تحت تحریم قرار داده است.

در بیانیه‌ای که توسط شورای اتحادیه اروپا صادر شد، اشاره شده است که این تحریم‌ها به عنوان یک اقدام تنبیهی به هدف گذاشته شده‌اند تا افراد و نهادهایی که در فرآیند توسعه و تولید پهپادهای مورد استفاده در حملات روسیه علیه اوکراین شرکت داشته‌اند، مورد تحریم قرار گیرند.

شورای اتحادیه اروپا افزوده کرده است که این شش فرد و پنج شرکت ایرانی، اولین مواردی هستند که براساس “چارچوب حقوقی جدید” برای مقابله با حمایت نظامی ایران از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تحت تحریم قرار گرفته‌اند. این اقدامات تکمیل‌کننده چهار دوره قبلی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه افراد و موسسات فعال در زمینه تولید پهپاد برای ارسال به روسیه می‌باشند.

به اساس تصمیمات شورای اتحادیه اروپا، تحریم‌های اجرایی علیه چندین شرکت و فرد ایرانی به دلیل دخالت در تولید و ارسال پهپادها به روسیه اعلام شده است. شرکت “چکاد صنعت آسماری”، مدیرعامل آن و معاون اجرایی، همچنین دانشمند ارشد این شرکت، همچون شرکت‌های “بهارستان کیش” و “سعد سازه فراز شریف” به دلیل نقش آنها در تولید پهپادهایی که به روسیه ارسال می‌شوند، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

ارائه خدمات مهندسی هوافضا به نهادهای مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران

همچنین، شرکت “سرمد الکترونیک سپاهان” به دلیل ارائه خدمات مهندسی هوافضا به نهادهای مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران و شرکت “کیمیا پارت سیوان” نیز به دلیل ارائه خدمات به سپاه پاسداران برای بهبود کیفیت پهپادها، در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

به تصمیم شورای اتحادیه اروپا، دارایی‌های افراد و شرکت‌های مذکور در این اتحادیه تحت مسدودیت قرار گرفته و اجازه سفر آنها به این ناحیه امکان‌پذیر نمی‌باشد.