آیا علی برات زاده، سنگنورد ایرانی به پرچم کشور خود توهین کرد؟
آیا علی برات زاده، سنگنورد ایرانی به پرچم کشور خود توهین کرد؟

آیا علی برات زاده، سنگ‌نوردی ایرانی به پرچم کشور خود توهین کرد؟ انتشار ویدیویی از مراسم مسابقات سنگ‌نوردی در فرانسه که در آن علی برات‌ زاده سنگ‌نورد ایرانی پرچم ج.ا را بر خلاف سایر ورزشکاران بالا نمی‌برد.

علی برات زاده چیکار کرد؟

انتشار ویدیویی از مراسم مسابقات سنگ‌نوردی در فرانسه که در آن علی برات‌ زاده سنگ‌نورد ایرانی پرچم ج.ا را بر خلاف سایر ورزشکاران بالا نمی‌برد. البته هر ورزشکار پرچم کشور خود بالا برد اما برات زاده این مسئله را رد کرد، به همین دلیل سبب محرومیت او توسط فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ایران شد.

https://twitter.com/iranwire/status/1679810806131638273

بر اساس ویدیویی منتشر شده از مسابقات سنگ‌نوردی در فرانسه علی برات‌ زاده برخلاف ورزشکاران کشورهای دیگر پرچم ج.ا را بلند نمی‌کند و تکان نمی‌دهد. فدراسیون در بیانیه‌ای دراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ایران بلند نکردن پرچم جمهوری اسلامی از سوی علی برات‌زاده در مسابقات را بی‌احترامی دانست و اعلام کرد که او از شرکت در رویدادهای ورزشی محروم شده است.

آیا این حرکت برای بی‌احترامی بود؟

این ویدیو با واکنش گسترده‌ای میان کاربران در فضای مجازی روبرو شد. بعضی‌ها این حرکت را نشان از اعتراض سیاسی او به حکومت جمهوری اسلامی دانستند علیرغم اینکه بیات زاده روز جمعه با انتشار دو پست اینستاگرامی عذرخواهی کرد و گفت که هیچ نیتی برای بی‌احترامی به پرچم نداشته است. اما شاید ترسید چون فدراسیون کوهنوردی از تمام رویدادهای داخلی و بین‌المللی او را محروم کرده‌است و به تشکیل کمیته انضباطی در این مورد تهدید کرد.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران بعد از کشته شدن مهسا امینی ورزشکاران زیادی با اقدام‌های انتقادی مخالفت خود با حکومت را نشان دادند. ج.ا با فشار وتهدید بر ورزشکاران معترض بارها تلاش کرده آنها را به سکوت وادار کند اما سکوت نمی‌شوند.