آبان ۹۸: حسن روحانی می‌گوید آب از سر حکومت گذشت
آبان ۹۸: حسن روحانی می‌گوید آب از سر حکومت گذشت

“حسن روحانی”، رئیس‌جمهور سابق و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در اظهاراتی اعلام کرد که پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸، حکومت از مسائل مربوط به اعتراضات عبور کرده است و در حال حاضر تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات برای مقام‌های ايران اهمیت زیادی ندارد.

آبان ۹۸: حسن روحانی می‌گوید آب از سر حکومت گذشت

وی در یک جلسه دوره‌ای با وزیران و معاونان خود در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این نکته را بیان کرد: “«بعد از ۹۸ فکر کردند که آب از سرشان گذشته و مهم نیست شرکت‌کننده کم باشد یا زیاد.”

بدون اشاره به یک مقام خاص، “حسن روحانی” اظهار کرد: “کار خودشان را در سال ۱۴۰۰ با شدت بیشتری انجام دادند. هدف آن‌ها این است که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را از بازی خارج کرده و تمامی افرازها را همراه هم به جلو ببرند و حتی اگر با شرکت ۳۰ درصدی هم باشد، انتخابات را برگزار کنند.”

روحانی اظهار کرده است که مشارکت در انتخابات تا پیش از اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ بالا بوده است، اما در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ تدابیری انجام شده که تعداد شرکت‌کنندگان به شدت کاهش یابد. این در حالی است که خود وی در دوره‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور ایران بوده و انتخابات تحت نظر وزارت کشور در دولت او برگزار شده‌اند.

اعتراضات گسترده در سراسر ایران

افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین در دوره دوم دولت حسن روحانی باعث اعتراضات گسترده در سراسر ایران شد. بر اساس گزارش رویترز، حداقل ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. در آذرماه سال ۹۸، آقای روحانی اعلام کرد که موضوع افزایش قیمت بنزین را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بود و خود از این تصمیم آگاهی ندارد.