نوروز
راه های جلوگیری از چاقی درنوروز

راه های جلوگیری از چاقی درنوروز، اضافه وزن و چاقی مشکلی است که بسیاری از افراد در ایام نوروز با آن روبرو هستند اما با رعایت نکات ساده اما موثر می توان از چاقی در نوروز جلوگیری کرد.

راه های جلوگیری از چاقی درنوروز

اضافه وزن و چاقی مشکلی است که بسیاری از افراد در ایام نوروز با آن روبرو هستند اما با رعایت نکات ساده اما موثر می توان از چاقی در نوروز جلوگیری کرد.

در ایام نوروز الگوی مصرف مواد غذایی در خانواده تغییر می کند و این روزها مردم آجیل ، شیرینی ، غذاهای پرچرب و غذاهای سرخ شده بیش از گذشته مصرف می کنند. مصرف این غذاهای مضر در تعطیلات نوروز ، هنگامی که فعالیت بدنی کاهش می یابد ، باعث افزایش وزن ، چاقی و اختلال در تناسب اندام می شود.

آجیل و مغزها را متعادل بخورید

آجیل وو مغزها از مواد خوراکی است که در عید نوروز مصرف می شوند. به دلیل محتوای چربی بالای آجیل ، این گروه کالری زیادی دارند و مصرف زیاد آجیل منجر به افزایش وزن و چاقی می شود. بنابراین ، افراد مستعد چاقی یا مبتلایان به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری قلبی باید با احتیاط بیشتری مغزها را بخورند.

اگر می خواهید در تعطیلات نوروز تناسب اندام را حفظ کنید ، از آجیل و مغزها به عنوان میان وعده به میزان متعادل استفاده کنید. آجیل غنی از مواد مغذی مانند مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، آهن و مقدار زیادی پروتئین ، ویتامین E و غیره است که می تواند یک میان وعده مغذی باشد.

مقدار غذا را در هر وعده اصلی کاهش دهید

برای اینکه بتوانید در تعطیلات نوروز تناسب اندام داشته باشید ، لازم است صبحانه را که اصلی ترین وعده غذایی است ، کامل کرده و مقدار وعده های غذایی را در وعده های ناهار به ویژه شام ​​کاهش دهید

از مصرف شیرینی و غذاهای شیرین خودداری کنید

در ایام نوروز ، مصرف شیرینی و شکلات بیشتر است. غذاهای شیرین دارای کالری زیادی هستند و فرد را دچار اضافه وزن و در معرض خطر ابتلا به دیابت می کند ، بنابراین بهتر است شیرینی ها و غذاهای شیرین را حذف کرده و از میوه ها و سبزیجات تازه به جای شیرینی استفاده کنید.

استفاده از آجیل خام 

همانطور که گفتیم ، خوردن آجیل برای میان وعده ها مناسب است ، اما همه آجیل ها مناسب نیستند. اگر می خواهید از خواص آجیل لذت ببرید ، بهتر است از آجیل خام با کیفیت بالا استفاده کنید و از آجیل سوخاری و شور خودداری کنید.

مصرف مجاز روزانه آجیل خام برای افراد سالم

مصرف روزانه آجیل به عوامل مختلفی از جمله وزن و فعالیت بدنی بستگی دارد ، اما یک فرد سالم می تواند روزانه 2 تا 4 قاشق غذاخوری (معادل 30 تا 60 گرم) آجیل خام مصرف کند.