فيروز نادرى
فيروز نادرى

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا در یک بیمارستان آمریکایی بستری شده بود، درگذشت.

فیروز نادری کی هست؟

فیروز نادری در ۵ فروردین سال ۱۳۲۵ در شیراز متولد شد. چهار ساله بود وقتی که پدر و مادرش از هم جدا شدند. او خاطرات چندانی از مادرش در ذهنش نیست. مقطع تحصیلی اول در ‌شیراز گذراند، بعد به تهران منتقل کرد.

دکتر نادری کارشناشی و دکترای خود در رشته برق در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به اتمام رساند. نکته جالب اینکه روز دفاع از پایان نامه دکترا دماغش شکسته بود چون به دیدن مسابقه بیسبال رفته بود، یکی از بازیکنان معروف به توپ ضربه زد به دماغش برخورد و باعث به شکستنش شد.

پروفسور نادری تقریبا طی ۳۷ سال فعالیت در ناسا شغل‌های متعددی را بر عهده داشته است. جوایز متعددی از جمله مدال رهبری برجسته ناسا، مدال تالار مشاهیر فناوری فضایی، علاوه بر بالاترین جایزه ناسا “مدال خدمات ممتاز” را دریافت کرد.

دکتر نادری در جریان خیزش انقلابی ایرانیان بسیار فعال بود، اخبار مربوط به کشته‌شدگان و انتقادهای صریح از سرکوب رژیم را منتشر می‌کرد، و در بعضی از تظاهرات اعتراضی ایرانیان علیه ج.ا.ا در آمریکا حضور یافت. طی این خیزش سراسری برای ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای معترضان سعی کرده بود.

علت مرگش چیست؟

دکتر نادری هفته گذشته عکسی از خود در فیسبوک بر تخت بیمارستان منتشر کرد و نوشت که دچار آسیب نخاعی شده است.

ایشان گفت: در پی افت ناگهانی ضربان قلب بیهوش شد و به دلیل برخورد سر او به دیوار و جا به جایی مهره گردن، از گردن به پایین فلج شده است.

در همین پست گفته بود که عمل جراحی روز دوشنبه اول خرداد انجام شده و مدت نقاهت چهار تا پنج ماه طول می‌کشد. اما دیروز در سن ۷۷ سالگی در آمریکا به دنیا را وداع گفت.

واکنش‌های شخصیت‌های برجسته ایرانی

شاهزاده رضا پهلوی در یک توئیت نوشت: “از خبر درگذشت جناب فیروز نادری بسیار متاثر و غمگین شدم. دکتر نادری از مفاخر علمی ایران بود که خدمات شایانی به جهان دانش و تکنولوژی کرد. او ایران را دوست داشت و تا آخرین روزهای زندگی پربارش به دنبال راهی برای کمک به هم‌میهنانش بود. تلاش‌های فیروز نادری برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای به جوانان ایرانی در اوج انقلاب ملی ایران هرگز از یادها نمی‌رود. فقدان این دانشمند به نام کشورمان را به ملت ایران و به‌ ویژه خانواده و دوستدارانش تسلیت می‌گویم. یادش گرامی، و نامش همیشگی.”

مسیح علی نژاد در یک توئيت نوشت:” از شنیدن خبر درگذشت دکتر فیروز نادری عمیقا متاسف شدم. او انسانی برجسته بود که قلبش همیشه برای سرزمینش می‌تپید و نام آن را در جهان بلند می‌کرد. دکتر نادری در آرزوی دیدن آزادی و رفاه برای مردمش بود که اسیر حکومتی داعشی شده‌اند. امید که روزی در ایرانِ آزاد نامش گرامی داشته شود.”