گزارش محرمانه آژانس:ذخیره اورانیوم ایران به اندازه سه بمب هسته‌ای اتمی می‌رسد
گزارش محرمانه آژانس:ذخیره اورانیوم ایران به اندازه سه بمب هسته‌ای اتمی می‌رسد

بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران حاوی مقدار کافی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد است که برای تولید سه بمب اتمی قابل استفاده است.

گزارش محرمانه آژانس:ذخیره اورانیوم ایران به اندازه سه بمب هسته‌ای اتمی می‌رسد

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران حاوی مقدار کافی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد است که برای تولید سه بمب اتمی قابل استفاده است. همچنین، هنوز این کشور به سئوالات و نگرانی‌های اساسی آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

در بخشی از گزارش محرمانه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روز چهارشنبه ۲۴ آبان به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، آمده است که از زمان تنظیم گزارش قبلی آژانس در تاریخ ۱۳ شهریور امسال تاکنون، حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در ایران به میزان ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به حدود ۱۲۸ کیلوگرم رسیده است.

افزایش غلظت اورانیوم به ۹۰ درصد

در صورت افزایش غلظت اورانیوم به ۹۰ درصد، این میزان طبق استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از سه برابر مقدار مورد نیاز برای تولید یک بمب هسته‌ای خواهد بود.

آژانس در گزارش جدید خود، که به تاریخ ۲۳ آبان منتشر شده است، به یادآوری می‌کند که در مذاکرات با حکومت ایران درباره دو موضوع قدیمی و حیاتی، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. موضوع اول مربوط به نصب تجهیزات کنترل و بازرسی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای ایران پس از جمع‌آوری آن‌ها به درخواست دولت ایران در سال گذشته است، و موضوع دوم مربوط به دریافت پاسخ‌های قانع‌کننده درباره کشف آثار اورانیوم در دو تاسیسات هسته‌ای ایران می‌باشد.

این دومین بار است که آژانس در گزارش‌های سه ماهه خود بیان می‌کند که هیچ پیشرفتی در مذاکرات مربوط به این دو موضوع حاصل نشده است.