جدایی
چگونه جدایی خطر مرگ را افزایش می‌دهد؟

افراد اغلب بر این باورند که دلشکستگی یک آسیب روانی است که هیچ ارتباطی با فیزیک انسان ندارد. اما تحقیقات در چند دهه گذشته نشان داده است که دلشکستگی، تنهایی و انزوا مستقیماً بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به بیماری هایی مانند دیابت شود.

چگونه جدایی خطر مرگ را افزایش می‌دهد؟

فلورانس ویلیامز روزنامه نگار آمریکایی از جمله افرادی بود که پس از جدایی از همسرش به طور ناگهانی به دیابت مبتلا شد و به دنبال این موضوع بود تا علت آن را بیابد.

آنچه می خوانید بخشی از گزارش او از علل علمی این پدیده است، فلورنس پس از جدایی از همسرش به دیابت مبتلا شد و پزشکش از افزایش ناگهانی قند خون او متحیر شد. او فلورانس را به یک متخصص غدد ارجاع داد و او به دیابت نوع ۱ مبتلا شد. این نوع دیابت ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به پانکراس است.

یکی از دوستان قدیمی دوران دانشگاه فلورنس نیز، به طرز عجیبی، تنها چند ماه پس از جدایی، به دیابت نوع ۱ مبتلا شد. او مجبور بود شبانه روز از انسولین استفاده کند و بعد از هر وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات با دوچرخه ثابت ورزش کند. نه خانواده فلورانس سابقه دیابت داشتند و نه خانواده دوستش، که باعث شد او فکر کند که ممکن است هر دو به دلیل طلاق به نوعی دیابت مبتلا شده باشند.

هیچ یک از آنها پاسخ قطعی در مورد علت ابتلای او به این نوع دیابت نداشتند، اما مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک مولکولی در دانشگاه استنفورد و خود مبتلا به دیابت میانسالی است، می گوید برای ما واضح است که بیماری های خودایمنی می توانند پس از “محرک های استرس زا” بروز پیدا کنند.

او می گوید: بین دیابت و استرس رابطه وجود دارد. تحت شرایط خاصی، شروع به بیان ژن‌های محرک دیابت می‌کند. افزایش سطح کورتیزول که در مواقع استرس زا افزایش می یابد، در تولید و تنظیم انسولین اختلال ایجاد می کند.

عوارض پس از طلاق

در حالی که دانشمندان برای دهه‌ها می‌دانستند که مرگ و میر و عوارض پس از طلاق (به طور چشمگیری) افزایش می‌یابد، برخی اکنون در تلاش هستند تا کشف کنند کدام آنتی‌بادی‌ها، نشانگرهای التهابی و توالی‌های ژنتیکی می‌توانند باعث این مشکل شوند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند بزرگسالانی که پس از نظر عاطفی نتوانستند پس از طلاق‌ با آن کنار بیایند ، سلول‌های کشنده طبیعی کمتری تولید کردند که در مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌ها مهم است. آنها همچنین نسبت به همسالان متاهل خود بیشتر مستعد ابتلا به برخی ویروس ها بودند.