نرگس محمدی برنده جایزه نوبل شد
نرگس محمدی برنده جایزه نوبل شد

دیروز جمعه بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته صلح نوبل، نام نرگس محمدی را به‌ عنوان برنده امسال اعلام کرد.

نرگس محمدی برنده جایزه نوبل شد

در ابتدای این سخنان می‌گوید: کمیته نوبل تصمیم گرفت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ را به نرگس محمدی به دلیل تلاش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه و مخصوصا زنان اهدا کند. تلاش‌های او با هزینه‌های شخصی بسیار زیادی همراه بوده است.

او در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که در مجموع ۱۳ بار او را دستگیر و پنج بار مجرم شناخته و مجموعا به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است. خانم محمدی همچنان در زندان اوین است.

همچنین در بخش دیگری از سخنان اندرسون آمده است: او برای زنان علیه تبعیض تلاش می‌کند. او از زنان برای حق داشتن زندگی کامل و شرافتمندانه حمایت می‌کند. او برای آزادی بیان و حق استقلال کوشش و تلاش می‌کند.

همچنین در مقاله‌ای که سایت جایزه نوبل درباره نرگس محمدی منتشر کرده، آمده است: جایزه صلح امسال تلاش دارد بیان کند تنها با پذیرش حقوق برابر برای همه، جهان می‌تواند به برادری بین ملت‌ها دست یابد که آلفرد نوبل به دنبال ترویج آن بود.

اعطای جایزه به نرگس محمدی از سنت دیرینه‌ای پیروی می‌کند که در آن کمیته نوبل نروژ جایزه صلح را به کسانی اعطا کرده است که برای پیشبرد عدالت اجتماعی، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می‌کنند. اینها پیش‌شرط‌های مهمی برای صلح پایدار هستند.

نرگس محمدی کیست؟

نرگس محمدی به‌ عنوان فعال سیاسی در ایران شناخته می‌شود. او از دوران دانشجویی در دهه ۷۰ شمسی تاکنون بارها بازداشت شده است. او نایب‌ رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است که وضعیت حقوق بشر در ایران و دفاع از متهمان و زندانیان سیاسی را پیگیری می‌کند. او در این سال‌ها برای لغو مجازات اعدام در ایران و شناخته‌شدن زندان انفرادی به‌عنوان شکنجه تلاش می‌کند. او خرداد ۱۳۸۹ بازداشت و بعد از ابتلا به اسپاسم عضلانی و فلج موقت آزاد شد. اردیبهشت ۱۳۹۱ بازداشت شد و دو ماه بعد با تشخیص پزشکان مرخص شد.

در سال ۹۳ به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن قابل اجرا بود. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز در مقاطع مختلف زندانی شد و اکنون در بازداشت به سر می‌برد. در خرداد ۱۴۰۰ به اتهامات تبلیغ علیه نظام، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان، و تخریب شیشه‌ها و افترا به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد که از آبان ۱۴۰۰ در زندان است.

پعد از ۲۰ سال، نرگس محمدی دومین برنده ایرانی جایزه صلح نوبل پس از خانم شیرین عبادی است.