موضع اتحادیه اروپا در مورد افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران به 20 درصد

اتحادیه اروپا: افزایش غنی سازی اورانیوم توسط ایران تا 20٪ تلاش های دیپلماتیک را به خطر می اندازد

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران باید بلافاصله تصمیم اخیر خود در مورد افزایش غنی سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را لغو کند و به دیپلماسی بین المللی فرصتی برای حفظ توافق هسته ای منعقده ۵ سال قبل بدهد.

و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای تأیید کردند که “شروع غنی سازی اورانیوم در ایران در تأسیسات زیرزمینی فردو تا ۲۰ درصد ، تحول بسیار خطرناکی و نگرانی عمیق است.”

در این بیانیه تأکید شده است که این اقدام ایران “در این دوره حساس” تلاش های دیپلماتیک موجود را به خطر می اندازد ، افزود: ما از ایران می خواهیم هرگونه تشدید تنش را متوقف کرده و تصمیم خود را لغو کند.

علی ربیعی ، سخنگوی دولت ایران ، هفته گذشته گفت که ایران روند غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در سایت هسته ای فردو را آغاز کرده است.

این اقدام پس از تصمیم پارلمان ایران كه اخیراً تصویب شده است ، طبق آن دولت ایران نیز موظف است در صورت لغو تحریم ها ، دو ماه پس از اجرایی شدن تصمیم ، اجرای داوطلبانه پروتكل اضافی را متوقف كند.

لازم به ذکر است که طبق توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی ، جمهوری اسلامی فقط مجاز به استفاده از کمترین بازده سانتریفیوژهای IR-2M در مرکز غنی سازی اورانیوم در نطنز است.

رویترز پیش از آن گزارش داده بود كه گزارش محرمانه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آورده كه حاكی از آن است كه ایران قصد دارد مجموعه ای از سانتریفیوژهای “IR-2M” را در سایت هسته ای نطنز نصب و تحویل دهد.