مشاور بیت رهبری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شد: بررسی جزییات پرونده

مشاور بیت رهبری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شد؛ به گزارش ایران اینترنشنال، محسن سراوانی که به عنوان مشاور بیت رهبری شناخته می‌شود، حدود ۲۰ روز پیش به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شده است.

مشاور بیت رهبری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شد: بررسی جزییات پرونده

سراوانی، دانشجوی ۲۴ ساله حقوق و مشاور علی اوسط هاشمی، استاندار پیشین سیستان و بلوچستان بوده و به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، از طریق مامورین دولت و ارائه اطلاعات به موساد اسرائیل متهم شده است.

از سال ۹۶، سراوانی با عنوان مشاور جوان علی اوسط هاشمی در ادارات دولتی زاهدان حضور داشته و با دیگر مقامات این استان ارتباطات نزدیکی داشته است. او همچنین به عنوان نماینده دادستان عمومی و انقلاب زاهدان معرفی می‌شد.

تصاویر سراوانی در کنار وحید حقانیان، معاون امور ویژه رهبر ايران، باعث شد که او به عنوان فردی نزدیک به بیت رهبری شناخته شود. او خود را مشاور جوان بیت رهبری معرفی کرده و به مقامات اداری این استان مراجعه کرده است.

به گفته ماندانا زنگنه سروش، معاون اقتصادی و مدیرکل پیشین سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان، سراوانی چندین بار به او مراجعه کرده و از دیدار با او تقاضا کرده بود. زنگنه بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، اظهار کرد که به دلیل شغلی امکان دیدار با او فراهم نشده بود تا اینکه پس از مراجعات مکرر، به مقامات استانداری اطلاع داده شد که او مشاور جوان بیت رهبری است و این موضوع باعث ترتیب وقت جلسه با او شد.

به گفته ماندانا زنگنه، حکم اعدام محسن سراوانی را او به نمایندگی از خود نشان داد و اظهار کرد: “در جلسه‌ای که تعیین شد، ایشان کپی از حکم مشاور جوان بیت رهبری در استان سیستان و بلوچستان را به من نشان دادند که این نامه بر روی سربرگ بیت رهبری با شماره و تاریخ مشخصی داشت. من خواستم اصل حکم را ببینم، اما گفتند که اصل حکم در تهران قرار دارد و باید گزارش‌ها را به دفتر بیت بدهم.”

همکاری با موساد اسرائیل

به گفته زنگنه، مظاهر حسینی، مدیرکل تشریفات دفتر رهبری هم انتساب محسن سراوانی به این نهاد را تأیید کرده بود و اظهار کرد: “گزارش کاملی از مشکلات اقتصادی و فقر استان تهیه کردم و به آقای سراوانی گفتم که خودم می‌خواهم این مدارک را به دفتر بیت تحویل بدهم. ایشان با شخصی به نام سید مظاهر که در بیت رهبری بودند هماهنگ کردند و برای من وقت گرفتند و حتی گفتند که از کدام در بروم و ایشان را ببینم و مدارک را تحویل او بدهم.”

با این حال، سازمان اطلاعات سپاه بعداً محسن سراوانی را با اتهام غصب بازداشت کرد. زنگنه ادعا کرد که پس از ۴۵ روز، سراوانی تبرئه و آزاد شد. سازمان اطلاعات سپاه نیز تایید کرد که واقعاً محسن سراوانی مشاور جوان بیت خامنه‌ای بوده است ولی وزارت اطلاعات او را به همکاری با موساد اسرائیل اتهام زد.

در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، محسن سراوانی بازداشت شد. در تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال گذشته، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اعلام کرد که سه عامل موساد دستگیر شده‌اند و قصد ترور دانشمندان هسته‌ای را داشته‌اند. مهدی شمس‌آبادی اظهار کرد که مستندات بسیاری در اختیار دستگاه قضایی بوده و در زمان صدور حکم بازداشت علیه آنها، اعتراضی ارائه نکردند.