ماهواره ثریا پرتاب شد
ماهواره ثریا پرتاب شد

بنا بر اعلام خبرگزاری‌های داخلی ایران، امروز شنبه ۳۰ دی ماه، ایران توانسته یک ماهواره به نام ثریا را با موفقیت به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین پرتاب کند.

ماهواره ثریا پرتاب شد

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، ماهواره ثریا سازمان فضایی توسط ماهواره‌بر سوخت جامد سه‌مرحله‌ای قائم۱۰۰ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که ماهواره ثریا متعلق به پژوهشگاه فضایی ایران (وزارت ارتباطات) است. بر اساس این گزارش، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بعد از پرتاب این ماهواره اعلام کرد: قائم ۱۰۰ که قابلیت حمل تا صد کیلو را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داده است.

به گفته آقای زارع‌پور این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می کنند.

وزیر ارتباطات در دولت ج.ا اوایل دی ماه ۱۴۰۱ وعده داده بود که دو ماهواره ایرانی ناهید یک و دو تا پایان آن سال، به مدار زمین پرتاب شوند. با وجود وعده‌ها تا حالا گزارشی از پرتاب این دو ماهواره منتشر نشد.

پیشتر فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هفته اول مهر مدعی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قاصد و قرار گرفتن ماهواره نور ۳ در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شده بود. بعد از آن نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، اقدام ج.ا.ا در پرتاب موشک ماهواره‌بر قاصد را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواندند، اما نماینده دائم ج.ا در سازمان ملل، طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، برنامه موشکی و فضایی ایران را خارج از حوزه صلاحیت این قطعنامه خواند.

بنا بر گزارش‌ها موشک‌های ماهواره‌بر سپاه قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارا هستند. پرتاب این ماهواره در شرایطی صورت گرفته که روز گذشته مدیرکل، آژانس بین‌المللی اتمی گفته بود که ج.ا.ا، به سختی با آژانس همکاری می‌کند و آژانس را سپر اختلافات خود با کشورهای غربی قرار داده است.