عبداللهيان: حمله جنبش مقاومت فلسطین به این رژیم حق قانونی آن برای دفاع از خود
عبداللهيان: حمله جنبش مقاومت فلسطین به این رژیم حق قانونی آن برای دفاع از خود

وزیر خارجه ایران می‌گوید ایران به دنبال گسترش بحران ناشی از حمله غافلگیرانه گروه حماس نبود، و حملات سازمان‌ یافته از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه، بر اساس تصمیم مستقل این گروه‌ها صورت گرفته است. در گفت‌وگویی از حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرده و حمله جنبش مقاومت فلسطین به این رژیم را حق قانونی آن برای دفاع از خود دانست.

عبداللهيان: حمله جنبش مقاومت فلسطین به این رژیم حق قانونی آن برای دفاع از خود است

گروه حماس که مورد حمایت جمهوری اسلامی است و از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمانی تروریستی شناخته می‌شود، نیمه مهرماه در اقدامی غافلگیرانه با ورود به خاک اسرائیل به یک جشنواره موسیقی حمله کرد و همزمان به سوی چندین منطقه در اسرائیل راکت‌پرانی کرد.

این حمله که بار دیگر آتش جنگ اسرائیل در غزه را شعله‌ور کرد، با حملات و راکت‌پرانی‌های گروه‌های نیابتی ایران به سوی اهداف مرتبط با اسرائیل و آمریکا در منطقه همراه شد.

از جمله نیروهای حوثی یمن چندی پیش در حمله‌ای پهپادی در دریای سرخ یک ناوشکن موشکی آمریکا را هدف قرار دادند.

در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، که روز چهارشنبه ۲۴ آبان پخش شد، حسین امیر عبداللهیان هرگونه مسئولیت ج.ا در حمله پهپادی در دریای سرخ را رد کرد.

آقای عبداللهیان در این زمینه گفت: ما واقعا نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد. یمن خودش تصمیم می‌گیرد و مستقل عمل می‌کند. او همچنین ایالات متحده را متهم کرد که با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرده است.

ایران گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه حمایت می‌کند؟

او در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به اینکه آیا ایران از گروه‌های شبه‌ نظامی در خاورمیانه حمایت می‌کند، اظهار داشت: این گروه‌ها در عراق و سوریه که به منافع آمریکا حمله می‌کنند، تصمیمات خود را گرفته‌اند.

پنتاگون می‌گوید نیروهای ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی طی ۴۰ روز گذشته حد اقل ۵۵ بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته و ۵۹ پرسنل این ارتش به‌ صورت جزئی مجروح شده‌اند.

ایالات متحده ماه گذشته حضور ناوهای نظامی خود در منطقه را برای جلوگیری از ورود شبه‌ نظامیان مورد حمایت ایران به جنگ اسرائیل و حماس تقویت کرد.

آمریکا همچنین به تلافی ده‌ها حمله شبه‌ نظامیان مورد حمایت ایران به نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه، سه بار پایگاه‌های شبه‌ نظامیان تحت رهبری سپاه پاسداران در سوریه را بمباران کرده است.