در آستانه سالگرد مهسا امینی، مادر و پدرش چه گفتند؟
در آستانه سالگرد مهسا امینی، مادر و پدرش چه گفتند؟

در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا اعلام کردند که در سالگرد شهادت فرزندشان، بر آرامگاه او در قبرستان آیچی سقز “مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا” را برگزار می‌کنند.

در آستانه سالگرد مهسا امینی، مادر و پدرش چه گفتند؟

این متن که شامگاه جمعه ۱۷ شهریور ماه در صفحه اینستاگرام امجد امینی، پدر مهسا امینی، منتشر شد از عنوان “به نام یزدان دادگر” استفاده شده است.

در متن این پیام مشترک پدر و مادر مهسا خطاب به هم‌میهنانو خواهران و برادران، نوشتند: ما خانواده ژینا، مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا بر مزار آن عزیز سفر کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌كنیم.

آنها در ادامه تأکید کردند که ضمن گرامیداشت هم‌دردی‌ها و دغدغه‌های ارزشمند همشهریان عزیز، همگان را به پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌ آمیز و واکنش در برابر آن دعوت می‌کنیم.

در انتهای پیام مشترک خود به تأکید نوشتند: ما جز این نوشته هیچ متن و نوشته‌ای منتشر نمی‌کنیم.

امجد امینی در گفت‌و‌گوی خود با صدای آمریکا چه گفت؟

پدر مهسا پیشتر در گفتگو با صدای آمریکا نیز با اعلام اینکه مهسا دختر ایران است، گفته بود: مهسا فقط متعلق به خانواده امینی نیست و او دختر ایران است و متعلق به تمام کشور است و همه دوستداران مهسا به مثابه خانواده‌‌اش هستند. بنابراین مردم هر طور تصمیم بگیرند ما مطیع‌شان هستیم.

پیام مادر و پدر مهسا امینی چند روز بعد از آن منتشر شد که در آستانه سالگرد کشته شدن او حین بازداشت توسط نیروهای گشت ارشاد، نیروهای امنیتی ج.ا اقدام به بازداشت صفا عائلی دایی مهسا امینی در شهر سقز کردند.

مژگان افتخاری روز جمعه و با گذشت چهار روز از بازداشت برادرش، صفا عائلی، ضمن انتشار عکس‌هایی او و همچنین تصویری دخترش مهسا امینی در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت: ژینا جان عشق دایی جانش بود و همچنین دایی جان افتخار ژینا جان بود.

او در یک استوری دیگر نیز خواستار آزادی برادرش شده است.

دستگاه‌های قضائی و امنیتی ج.ا.ا تا حالا درباره دلیل بازداشت‌، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری صفا عائلی توضیحی ارائه نکرده‌اند.