خواستاری مولوی عبدالحمید: اعمال عدالت در پرونده 'جمعه خونین خاش
خواستاری مولوی عبدالحمید: اعمال عدالت در پرونده 'جمعه خونین خاش

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت سالگرد واقعه “جمعه خونین خاش” اعلام کرد که مردم ایران از دولت خود اجرای عدالت و مجازات عاملان و آمران این واقعه را می‌خواهند.

خواستاری مولوی عبدالحمید: اعمال عدالت در پرونده ‘جمعه خونین خاش

رسانه حقوق بشری حال وش نیز در روز جمعه ۱۲ آبان‌ماه از حضور نیروهای نظامی و افزایش امنیت در اطراف مسجد مکی زاهدان و شهر خاش گزارش داد.

جمعه خونین

با توجه به گزارش عفو بین‌الملل، واقعه “جمعه خونین خاش” در تاریخ ۱۳ آبان‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد. در این حادثه، نیروهای ایران با استفاده از شلیک گلوله جنگی به سوی معترضان، نمازگزاران و رهگذران، حداقل ۱۸ نفر، از جمله دو کودک را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کردند.

آقای عبدالحمید در ادامه سخنان خود در روز جمعه، با تاکید بر اهمیت عدالت و آزادی در ایران، اظهار کرد: “تبعیض و نابرابری‌های موجود باید برطرف شود، و با تحمل انتقادات، زندانیان سیاسی از جمله نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اهل قلم باید آزاد شوند.

پس از حملات خونین به معترضان در زاهدان و خاش، شهرهای مختلف در استان سیستان و بلوچستان به مرکز تظاهرات و اعتراضات شهروندان بلوچ تبدیل شده‌اند. این تجمعات هر جمعه به شکل منظم ادامه داشته‌اند