حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس در دانشگاه آزاد
حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس در دانشگاه آزاد

گزارش از روزنامه اعتماد اعلام می‌دهد که از آغاز ماه مهر امسال، تعداد ۳۲ هزار استاد حق التدریس از گونه‌ها و رشته‌های مختلف دانشگاه مذکور حذف شدند. به عوض، ۲۰ هزار دانشجوی ترم اول یا دوم دکتری به منظور تدریس به دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه جذب شده‌اند.

حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس در دانشگاه آزاد

به گفته روزنامه اعتماد، دانشجویان مقطع دکتری پس از ثبت نام در یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته با عنوان “مدرسی” به عنوان اساتید در دانشگاه آزاد منصوب شده‌اند. این ۲۰ هزار نفر که هنوز در حال تحصیل هستند، قرار است به عنوان اساتید جوان در این دانشگاه فعالیت کنند و بابت حضورشان در جایگاه استادی، “جایزه” ای دریافت کنند و در عوض شهریه کمتری برای تحصیل خود پرداخت کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، این روزنامه پیش‌تر نیز در گزارش‌هایی به موضوع پاک‌سازی و خالص‌سازی دانشگاه‌ها از استادان منتقد پرداخته بود و اعلام کرده بود که تنها در دولت ابراهیم رئیسی، از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور امسال، حداقل ۱۱۰ استاد از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند.

دانشگاه‌های آزاد

همچنین، در دانشگاه‌های آزاد، تهران، علوم پزشکی تهران، علامه طباطبایی و بهشتی، بیشترین اقدامات تأدیبی نظیر تعلیق موقت، انفصال موقت از تدریس، ممنوع‌الورودی، قطع حقوق استاد، پایان همکاری اجباری، و بازنشستگی اجباری برای استادان صادر شده است.