ترامپ به نتانیاهو: اگر ترسیدی، خودم قاسم سلیمانی را می‌کشم
ترامپ به نتانیاهو: اگر ترسیدی، خودم قاسم سلیمانی را می‌کشم

ترامپ به نتانیاهو: اگر ترسیدی، خودم قاسم سلیمانی را می‌کشم؛ بعد از سخنان دونالد ترامپ در یک مصاحبه با فاکس‌نیوز که در آن به ایده کنار کشیدن لحظه آخری اسرائیل از عملیات کشتن قاسم سلیمانی اشاره کرد، کانال ۱۲ اسرائیل از نقل قول یک مقام امنیتی ارشد اسرائیل خبر داد.

ترامپ به نتانیاهو: اگر ترسیدی، خودم قاسم سلیمانی را می‌کشم

بعد از سخنان دونالد ترامپ در یک مصاحبه با فاکس‌نیوز که در آن به ایده کنار کشیدن لحظه آخری اسرائیل از عملیات کشتن قاسم سلیمانی اشاره کرد، کانال ۱۲ اسرائیل از نقل قول یک مقام امنیتی ارشد اسرائیل خبر داد. به گفته این مقام، نتانیاهو به دلیل ترس از واکنش مستقیم ایران، از شرکت در عملیات منصرف شد و ترامپ تصمیم گرفت “اگر نتانیاهو می‌ترسد”، خودش اقدام به انجام آن کند و دستور دهد.

“یک مقام امنیتی ارشد اسرائیل به این اظهارات افزود: ‘یک بار فرصت به وجود آمد و ترامپ تصمیم گرفت که اگر نتانیاهو از انجام آن می‌ترسد، (خودش) انجام خواهد داد و این اتفاق افتاد.’ این مقام افزود که اسرائیل در این زمینه به عنوان جلب حمایت از عملیات اطلاعاتی، خدماتی مهم ارائه داده بود.”

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی (زاده ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در کرمان – درگذشته ۱۳ دی ۱۳۹۸ در بغداد) یک فرمانده ارشد نظامی ایرانی بود که از سال ۱۳۷۶ تا زمان شهادتش در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.

او در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه کرمان و از جمله فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود و چندین بار مجروح شد. سلیمانی پس از جنگ تا سال ۱۳۷۶ فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود و مسئولیت امنیت بخش‌های شرقی ایران را بر عهده داشت.

او از سال ۱۳۷۶ تا زمان شهادتش در سال ۱۳۹۸ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود و در این مدت نقش مهمی در تحولات منطقه خاورمیانه، به‌ویژه در عراق، سوریه و لبنان ایفا کرد.

سلیمانی در بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در پی حمله پهپادهای آمریکایی به فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد الشعبی عراق و چند تن دیگر از همراهانش به شهادت رسید.

شهادت او واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج ایران داشت و بسیاری از مردم ایران و عراق در مراسم تشییع جنازه او شرکت کردند.