ایلان ماسک تاریخ اولین مورد از کاشت تراشه‌های الکترونیکی در مغز انسان را اعلام می‌کند.. «بازیابی بینایی»
ایلان ماسک تاریخ اولین مورد از کاشت تراشه‌های الکترونیکی در مغز انسان را اعلام می‌کند.. «بازیابی بینایی»

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، تاریخ اولین عملیات پیوند چیپ الکترونیکی در مغز انسان را اعلام کرده است. او پیش بینی کرده است که شرکت نوآرالینک، شرکت نوپا که در تولید تراشه‌های الکترونیکی برای کاشت در مغز انسان تخصص دارد، امسال با تولید این تراشه‌ها آغاز خواهد کرد.

ایلان ماسک تاریخ اولین مورد از کاشت تراشه‌های الکترونیکی در مغز انسان را اعلام می‌کند.. «بازیابی بینایی»

در نمایشگاه جهانی نوآوری و فناوری “فیوتک” در پاریس، ایلان ماسک در روز جمعه گذشته اظهار کرد که شرکتی که در تأسیس آن همکاری داشته است، قصد دارد در امسال یک تراشه را در مغز یک بیمار مبتلا به فلج نصفی یا فلج کامل کاشت کند. وی اضافه کرد که اولین مورد پیوند تراشه در زمانی پس از این سال خواهد بود.

در بیانیه‌ای منتشر شده در ماه مه گذشته، شرکت نوآرالینک اعلام کرد که موافقتی از سوی اداره غذا و داروی آمریکا برای انجام اولین آزمایش بالینی بر روی انسان‌ها دریافت کرده است. شرکت در یک توییتر آمده است که “ما بسیار هیجان‌زده هستیم که اعلام کنیم ما موافقت هیئت غذا و داروی آمریکا برای شروع اولین آزمایش بالینی را دریافت کرده‌ایم.”

اداره غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که به شرکت نوآرالینک اجازه داده است تجربه‌هایی را برای کاشت تراشه در مغز و با استفاده از ربات جراحی انجام دهد، جزئیات بیشتر اعلام نشد.

امکان بازیابی بینایی و حرکت برای افراد معلول به طور مجدد

طبق گزارشات رسانه‌ای که آژانس خبری رویترز به نقل از کارشناسان منتشر کرده است، اگر “نوآرالینک” بتواند اثبات ایمنی دستگاه‌های خود برای انسان‌ها، طول خواهد کشید تا مجوز استفاده تجاری را بدست آورد، شاید چندین سال یا حتی بیشتر از یک دهه زمان ببرد.

در پایان دسامبر سال گذشته، ایلان ماسک اعلام کرد که منتظر است آزمایشات تراشه‌های الکترونیکی را روی انسان‌ها با استفاده از یک ابزار بی‌سیمی که توسط شرکت نوآرالینک توسعه می‌دهد، آغاز کند و این امر در طی ۶ ماه صورت خواهد گرفت. وی اضافه کرد که یکی از اولین کاربردهای هدفمند این فناوری، بازیابی بینایی و امکان حرکت عضلات برای افراد معلول است، و اعلام کرد که شرکت در حال توسعه ارتباطات این تراشه است که ممکن است بتواند به بیماران مبتلا به معلولیت حرکتی و ارتباطی، قابلیت حرکت و ارتباط مجدد را بدهد.