ایران از حمایت خود از حماس چه سودی می برد؟
ایران از حمایت خود از حماس چه سودی می برد؟

ایران از حمایت خود از حماس چه سودی می برد؟؛ ممکن است درک اهداف حرکت حماس در تقویت ارتباطات خود با ایران به نسبت ساده باشد، اما آنچه نیاز به تحلیل و عمق دارد، دلایل حمایت ایران از یک جنبش است که مذهبی با آن همخوانی ندارد و در بسیاری از مسائل منطقه‌ای، به ویژه انقلاب سوریه، هماهنگی ندارد.

روابط حماس و ایران

جدول زمانی وجود دارد که آغاز روابط حماس و ایران و پیشرفت آن تا به امروز را ترسیم می کند. حماس که در سال 1987 به عنوان محصول مقاومت اسلامی برخاسته از بطن اخوان المسلمین تأسیس شد و این مصادف با وقوع اولین انتفاضه، “انتفاضه سنگ” که شاهد تسریع در فعالیت های جنبش علیه اشغالگری و گسترش پایگاه مردمی آن بود.

ظهور حماس به عنوان یک حزب فعال؛ او ایران را تحت فشار قرار داد تا از جنبش دعوت کند تا در کنفرانسی در تهران در سال 1990 برای حمایت از انتفاضه شرکت کند و حماس هیئتی را به نمایندگی از آن فرستاد. 1991 ایران به حماس اجازه داد تا دفتر نمایندگی خود را در تهران افتتاح کند.
ایران به نقش محوری حماس در مسئله فلسطین پی برد، از این رو این جنبش را با حمایت مالی و نظامی به ثمر رساند.

با وقوع انقلاب سوریه و عدم حمایت حماس از رژیم بشار؛ رابطه جنبش با ایران کاهش یافت و حمایت کاهش یافت.

ایران از حمایت خود از حماس چه سودی می برد؟

در اواخر سال 2017، سفر یک هیئت حماس به تهران بیانگر اعلام بهبود روابط از آنچه که آن را مختل کرده بود، و بازگشت حمایت بی قید و شرط ایران، همانطور که بیش از یک مقام حماس اعلام کردند، بود.

ایران با اصل «صدور انقلاب» و در پوشش «حمایت از مظلوم» پروژه توسعه طلبی دارد و از این منظر یکی از دلایل حمایت از حماس آشکار می شود.

یکی از ویژگی های پروژه ایران منطقه ای بودن آن است و این یعنی به دنبال نفوذ بر کشورهای عربی و اسلامی است و طیف وسیعی از این ملت ها حامی مقاومت و دشمنی با اسرائیل است. اینجا ایران در خط مقدم آرمان های مردم منطقه ظاهر می شود.

ایران از حماس، دشمن سرسخت اسرائیل، حمایت می‌کند تا اسرائیل همچنان مشغول اشغال آن باشد، زیرا اگر اوضاع در فلسطین آنطور که اسرائیل می‌خواهد تثبیت شود، گام‌های هژمونی در منطقه گسترش می‌یابد و این ممکن است تا حدی به ضرر ایران تمام شود.